Lærerstuderende frygter relativ karakterskala ad bagdøren

Der er under hele karakterdebatten blevet bedyret, at man trods skelen til den internationale ECTS-skala ville bevare en absolut karakterskala, men nu ligner det alligevel indførelse af en relativ skala, siger formanden for LL, Jakob Andersen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Skal vi ikke have en automatisk devaluering af karaktergivningen i Danmark, er det af yderste vigtighed, at undervisere og lærere bedømmer studerende og elever ud fra objektive kriterier, og på ingen måde skeler til en procentmæssig fordeling af karaktererne. Elever og studerende har krav på en objektiv bedømmelse af deres præstation, og der må ikke herske tvivl om deres faglige kunnen. En karakter giver kun mening, hvis den er sammenlignelig i større målestok end en skoleklasse", skriver de lærerstuderendes formand i en pressemeddelelse, efter at Undervisningsministeriet de seneste dage har meldt ud, at man på internationalt plan har lovet, at danske elever og studerende vil fordele sig procentmæssigt på den nye skala præcis som på den internationale skala.

Lærerstuderendes Landskreds opfordrer Undervisningsministeren til at gøre det klart for alle undervisere og lærere, der skal benytte den nye skala, at der på ingen måde skal skeles til en procentvis fordeling af karaktererne hverken kommunalt eller på institutionsplan.

"Hvor vidt den nye skala medfører en devaluering eller inflation af karaktererne er et politisk ansvar".

"Vi vil ikke være med til, at der sker en indførsel af en relativ karakterskala gennem bagdøren; Undervisningsministeren må stå ved sit løfte om en absolut karakterskala", siger Jakob Andersen.