Lærerne har nøglen til Eva

Politikerne kan indføre nok så mange obligatoriske test, men eleverne bliver kun dygtigere, hvis lærerne ser kritisk på undervisningen og ændrer det, der ikke dur. Det er filosofien bag et stort anlagt projekt om kvalitetssikring i Skive

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det holder stik, når lærere siger, at de altid har evalueret. Men det rækker ikke længere, at de kun gør det inde i deres hoveder. De skal sige højt, hvorfor deres undervisning virker, så de kan hjælpe hinanden med at ændre kurs, når den ikke dur. Det skal de gøre både for deres egen skyld og af hensyn til elever, forældre og politikere.

Sådan lyder det fra praktikleder Per Jensen, Skive Seminarium. Han står i spidsen for et stort anlagt projekt om kvalitetssikring, evaluering og dokumentation, som CVU Midt-Vest kører sammen med blandt andet Skive Kommune.

»Politikerne vil noget med skolen hele tiden, så lærerne må lære at argumentere for, hvad de gør i deres undervisning, hvorfor de gør det, og hvilken effekt det har. De skal være mere systematiske i deres evaluering«, siger Per Jensen.

Der er både lærere og seminarielærere med, og der bliver ikke presset bestemte evalueringsmetoder ned over deltagerne. Lærerne skal selv være med til at udvikle evalueringskulturen på deres skoler, så for nylig var alle 400 lærere i Skive Kommune samlet til en pædagogisk dag. De, der underviser på samme klassetrin, fortalte, hvordan der arbejdes med evaluering i deres klasser og team. Der var også lærere fra seminariet med i grupperne.

»Lærerne har nøglen til evaluering, men som CVU har vi en viden, de kan få gavn af. Omvendt har vores studerende brug for, at vi i langt højere grad forbinder undervisningen på seminariet med virkeligheden ude i skolerne, så de kan matche kravet om evaluering. Derfor gør vi meget ud af at få lærere og seminarielærere til at dele viden«, siger Per Jensen.

Liv i debatten

Skive er gået med for at hjælpe sine 400 lærere med at gøre evaluering og dokumentation til en håndterlig opgave.

»Det kræver baggrundsviden at foretage løbende evaluering, så man bagefter kan bruge resultaterne i en dialog med forældrene. Ellers bliver opgaven uoverskuelig«, siger skolechef Henriette Helge og understreger, at det ikke er et spørgsmål om, hvorvidt lærerne skal evaluere, men om hvordan de gør det bedst muligt.

»Lærerne skal ikke bare sige, at undervisningen er gået godt. De skal sige: Hvad er gået godt, og hvad er ikke gået godt?«

Skive har gjort evaluering til et indsatsområde for alle ti skoler i kommunen, Men lærerne har ikke fået besked på at evaluere på bestemte måder.

»Metoderne skal passe til skolens undervisning, så vi går efter at få lærerne til at drøfte, hvilken form der er rigtig for dem. Det bliver en kunstig affære, hvis lærerne ikke kan tage udgangspunkt i deres egen undervisning«, siger udviklingskonsulent Anne Daugbjerg fra Skive Kommune.

Evaluering giver kun mening, hvis lærerne er i stand til at ændre deres undervisning, samarbejde og vejledning, mener Per Jensen.

»Enhver lærer skal kunne argumentere for sine valg og bagefter se på, om hun opnåede det, hun ville. Ellers må hun ændre sin praksis. Det mangler vi at få med«, siger han.

»Faren ved obligatoriske test er, at lærerne retter deres undervisning ind efter testene. Derfor er det afgørende, at vi holder liv i debatten om, at de skal bruge test til at se, hvordan de udvikler den enkelte elev«, siger skolechef Henriette Helge.

Anne Daugbjerg bakker sin skolechef op.

»Jo bedre løbende evaluering er indarbejdet, desto større er chancen for, at testene kommer til at spille den rolle, de skal, nemlig som et supplement til undervisningen og ikke som hovedaktøren«.

Test overskygger kerneydelsen

Som tidligere skolepsykolog er Per Jensen vant til at arbejde med test. Han advarer mod den drejning, politikerne har givet debatten.

»Det er, som om evaluering og dokumentation er blevet overbegreber for undervisningen. Men en test, der viser, at otte elever ligger i top, syv i midten og ni i bund, fører ikke i sig selv til bedre resultater i den næste test. Læreren er nøglepersonen til at ændre den pædagogiske praksis og skal derfor kunne bruge testen til at skabe en bedre undervisning. Evaluering og dokumentation skal være underkategorier til god undervisning. Det er den tænkning, vi forsøger at fastholde«.

Derfor er det en vigtig pointe i Skive-projektet, at den enkelte lærer selv er aktiv i debatten og ikke kun lytter efter, hvad andre har at sige, understreger Henriette Helge.

»Evaluering kræver refleksion, og det er godt, at samtlige lærere i kommunen og på seminariet får oparbejdet et fælles sprog. Det gør det nemmere for skolerne at leve op til vores krav om, at de skal udvikle en evalueringskultur«, siger hun.

»Lærerne skal ikke bare sige, at undervisningen er gået godt. De skal sige: Hvad er gået godt, og hvad er ikke gået godt?«Henriette Helge, skolechef i Skive