Inklusion
47   60

Undersøgelse: Nogle elever ødelægger undervisningen for andre

Lidt over halvdelen af eleverne i en ny undersøgelse oplever, at der er elever i klassen, som skaber dårlig stemning for de andre. En tredjedel af eleverne mener, at de elever, der skaber støj og uro i klassen, ikke bør være i klassen.

Det er Rådet for Børns Læring og organisationen Danske Skoleelever, der i fællesskab har bedt analysefirmaet Epinion sende spørgekemaer til 4.-8.-klasseelever i folkeskolen. Kun 697 elever fra fem skoler har dog besvaret spørgeskemaet, som blev sendt ud i november sidste år.

"Vi har i mange år talt meget meget om de udfordringer som lærere, ledere, pædagoger og forældre oplever med det politiske ønske om, at så mange som muligt inkluderes i den almene undervisning i folkeskolen. Men vi har med denne undersøgelse nu spurgt dem, det hele handler om nemlig eleverne, og fået et indblik i, hvordan de rent faktisk oplever deres skoledag. Det giver os et helt andet og meget mindre lyserødt billede end det pæne billede, som man ikke mindst politisk godt kan lide at tegne af en skole, som rummer alle elever", siger formand for Rådet for Børns Læring Charlotte Rønhof i en pressemeddelelse om undersøgelsen.

Artiklen fortsætter under banneret

"En stor del af eleverne - 56 procent - oplever klassekammerater, som skaber et dårligt undervisningsmiljø i klassen, og hver tredje elev mener, at der er skal sættes ind i forhold til de elever, som skaber støj og uro".

"Der er mange gode viljer bag inklusion - men det bør siges højt, at der er elever som blive klemt og i værste fald tabt, og der er rigtig mange elever, som lærer mindre i skolen, end de kunne, fordi man politisk har besluttet, at de almindelige klasser skal rumme også meget støjende og urolige elever", lyder det fra Charlotte Rønhof.

Også formand for Danske Skoleelever Esther Vyff Balslev Petersen oplever, at inklusion af  nogle elever kan betyde eksklusion af andre:

"Når støj og uro overtager, bliver det svært for mange elever at få det ud af skoledagen, som de gerne vil. Jeg håber, at rapporten vil skabe en dialog om, hvordan vi skaber en folkeskole med plads til alle elever".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.466 andre er allerede tilmeldt