Historie
2   6

Årets historielærerbachelor vil have mere fortælling i historieundervisningen

For 12. gang har HistorieWeb og Gyldendal hædret årets bedste historie-bacheloropgave fra læreruddannelsen. Vinderen blev Emma Wiskerchen, der slår til lyd for at bruge fortællinger mere systematisk i undervisningen.

En spændende fortælling i starten af en historielektion kan virke som afsæt til at gøre faget mere vedkommende for eleverne.

Den erfaring tog Emma Wiskercehe fra læreruddannelsen i Hjørring ved Professionshøjskolen UCN med hjem fra sin praktik.

I sin afsluttende bacheloropgave satte hun fokus på samme emne, og opgaven er nu kåret til årets bedste af historieweb.dk og Gyldendal.

Som så meget andet rykkede prisoverrækkelsen, der normalt foregår i Gyldendals lokaler i København, i år online på grund af coronavirussen.

Artiklen fortsætter under banneret

I sin opgave påpeger Emma Wiskerchen, at fortællingerne ikke er fraværende i undervisningen, men at de kan bruges mere didaktisk bevidst og målrettet.

Dermed kan man motivere eleverne for et fag, der af mange opleves som fjernt, uvedkommende og teksttungt, som det er påvist i en ofte citeret undersøgelse fra 2016.

At fortiden kan virke uvedkommende for nutidens elever er i sagens natur en tung udfordring i et fag, der netop har fortiden som sit genstandsfelt, lyder det i en pressemeddelelse fra historieweb.dk.

"Det er her, Emma allerede i sin praktik ser, at fortællingen kan noget særligt. Den kan motivere og stimulere eleverne, ser det ud til", lyder det videre.

Eleverne skal også lave fortællinger

Emma Wiskerchen har i sin opgave primært fokus på lærerens brug af fortællinger i undervisning.

Hun slår dog til lyd for, at eleverne også får lov at konstruere deres egne historiske fortællinger, "da det kun er eleven selv, der kan konstruere forståelser", som hun skriver i opgaven.

Det er der også en fare ved, som hun understreger. Nemlig at eleverne får konstrueret et fejlagtigt årsags-virknings-forhold, hvor historien - ligesom fortællinger - får et lineært forløb. Det kan styrke en deterministisk forståelse af historie hos eleverne.

Derfor foreslår hun, at man opstiller forskellige tankeeksperimenter, når der fortælles i klassen - eller skabes rendyrkede kontrafaktiske fortællinger - så eleverne bliver opmærksomme på tilfældighedernes betydning for historiens gang. 

Det er 12. gang, HistorieWeb og Gyldendal kårer den bedste bachelorudgave i historie fra læreruddannelsen. Med prisen følger et gavekort på 6.000 kroner til Gyldendal.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.506 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
428 andre er allerede tilmeldt