Konsulent: Gå til lederen og bed om erstatningstimer i håndværk og design

Der bliver ingen dispensation for elever, der ikke har haft håndværk og design under nedlukningen, for skolerne har pligt til at give dem undervisning. Men lærere fortæller, at der ikke er planlagt erstatningsundervisning og har også svært ved at se det presset ind.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Valgfagseleverne kan have mistet op til en tredjedel af deres undervisning i håndværk og design, hvis de hverken har haft faget som fjernundervisning, eller da de kom tilbage på skolerne. Det er et af de helt store diskussionsemner blandt håndværk og design-lærerne - både i deres facebookgruppe og på det årlige Østjyske stævne, som blev afholdt forrige weekend. For hvordan når man at give dem den undervisning, de har krav på og brug for at blive klar til prøven.

Tidligere læringskonsulent i Undervisningsministeriet og nuværende selvstændig konsulent i faget Heidi Bruus, som holdt oplæg på stævnet, var overrasket over, at så mange skoler valgte at droppe de praktisk-musiske fag.

"Det er rystende, at man nogle steder ikke engang havde faget, da eleverne vendte tilbage. Ministeriet meldte ud på retræte, de var ikke proaktive. De var måske også lidt forbløffede, men det er jo sådan det er på skolerne, at der er kamp om timerne".

Hun foreslår, at man lægger timerne som hele fagdage, hvis man ikke kan presse en ekstra lektion ind hver uge.

"Det er jo lederens ansvar, det er også understreget i den vejledende tekst fra ministeriet. Så man må gå til sin leder og sige, at eleverne mangler 24 lektioner".

Ministeriet: Valgholdselever skal til fuld prøve selv om de har mistet en tredjedel af undervisningen

Formand: Farligt at dispensere første år 

Formand for Den Faglige Forening for Håndværk og Design Irene Egeskov Andersen tænker også, at tema eller fagdage er en god løsning.

"Det er kun rimeligt for eleverne, så de får de bedst mulige forudsætninger. Men jeg er godt klar over, at det kan give udfordringer, for virkeligheden er jo meget forskellige rundt omkring på skolerne både i forhold til lærerkræfter og lokaler".

Hvis man har lavet en to-årsplan, er man jo nødt til at lave den om, og Irene Egeskov peger på, at lærerne også må være meget omhyggelige med deres opgivelser til prøven, så de præcist få beskrevet, hvilke områder eleverne faktisk har arbejdet med.

Hverken Heidi Bruus eller Irene Egeskov Andersen ønsker sig, at ministeriet dispenserer i prøven.

"Det ville selvfølgelig være det rimeligste set fra elevsynspunktet, men det kan være uhensigtsmæssigt, når det er det allerførste år, prøven bliver gennemført. Vi risikerer, at hvis man slækker på kravene i år, så kan man gøre det igen". 

H&d-valgholdslærer: Vi skal godt nok løbe hurtigt efter sommerferien 

Lærer: Jeg kan umuligt presse 24 ekstra timer ind i skemaet

Jonas Breikvik, som underviser i håndværk og design på Virupskolen i Aarhus, var med på det østjyske stævne. Han fortæller, at han godt hørte, at læringskonsulenten i sit oplæg sagde, at nu hvor eleverne har mistet så mange timer, så skulle man gå ind til lederen og bede om fagdage, for når de kommer op til prøven, så forventer censor, at de har fået det antal timer, de skal have ifølge loven.¨

"Der gik et sus igennem hele flokken. Jeg har 27 undervisningslektioner i forvejen på mit skema, og jeg kan umuligt presse 24 ekstra lektioner ind. Så skulle jeg tage dem ud i en uge, men det er jo et kæmpe puslespil at rydde op i det her. Det er der absolut ikke planer om på min skole".

Han mener, at der er bred enighed om, blandt lærerne, at man må tage hensyn til, at eleverne ikke har fået alle timer. "Men jeg håber virkelig ikke, at det er læringskonsulenten, der kommer ud på min skole som censor".

Håndværk og designlærere fik hårdt tiltrængt efteruddannelse trods corona 

Se Undervisningsministeriets vejledning til lederne i, hvordan de skal forholde sig til den tabte undervisning i håndværk og design via linket herunder:

Læs mere

Retningslinjer og gode råd til de praktisk-musiske fag i nødundervisningen - ledelsensrolle