Man kan ikke læse sig til, hvordan man reagerer i en tilspidset situation, men man kan få erfaringer med det i virtual reality.

Lærere kan snart forberede sig på voldsomme konflikter i virtual reality

Lærere på ikke mindst specialområdet risikerer at stå over for elever, som pludselig tænder af og bliver voldsomme. Man kan ikke læse til, hvordan man reagerer i en tilspidset situation, men snart kan lærere øve sig i konflikthåndtering ved hjælp af virtual reality.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selv om konflikter og konfrontationer sker hver dag i skolen, ikke mindst i specialundervisning, er det sjældent, at den enkelte lærer bliver udsat for elever, som truer og udøver vold. Netop derfor er det vigtigt at træne og lære at bruge værktøjer til konflikthåndtering, mener Michael Neigaard. Han er direktør i virksomheden S.t.o.p., som i mange år har tilbudt træning og uddannelse i pædagogisk sikkerhed.

Nu bliver en del af undervisningen virtuel.

"Med virtual reality får vi mulighed for at træne ekstreme situationer, så medarbejderne kan mærke deres følelser og arbejde med værktøjerne til konflikthåndtering i en tilspidset situation", fortæller Michael Neigaard.

Virtual reality kan anbringe medarbejderen midt i en konflikt

Direktøren har været konsulent på et VR-projekt i Vejle Kommune, hvor han var med til at opbygge realistiske scenarier, som professionelle skuespillere så spillede for kameraet.

Ny forskning: Lærere skal have opbakning fra ledelsen til at forebygge trusler og vold fra eleverne

"Man kan ikke læse sig til eller se en undervisningsfilm, som på samme måde bringer dig ind i situationen som i virtual reality", siger Michael Neigaard.

En scene foregår på et socialpsykiatrisk botilbud. En beboer har ryddet op på sit værelse og kommer ind i fællesrummet med en bakke med ting, der skal vaskes op. Her sidder andre beboere og spiser kage. Beboeren med bakken spørger, om der også er kage til ham, hvortil en af de andre svarer, at det er der ikke, for han er ikke med i kageordningen.

De to beboere begynder at råbe til hinanden, og borgeren smider bakken gennem luften. Da en medarbejder siger 'rolig nu', vender han sig om og truer hende.

Nye tal: Chikane, trusler og vold mod lærere er ikke noget særsyn

"Medarbejderen har flere muligheder. Hun kan forlange, at beboeren skal samle det op, han har smidt fra sig, hun kan irettesætte ham, hun kan trykke alarm, hun kan tale beroligende til ham, eller hun kan gå sin vej, hvor de to sidste muligheder vil nedtrappe konflikten. Men det er ikke sikkert, medarbejderen vælger den mest åbenlyse mulighed i situationen", siger Michael Neigaard.

Trusler får den tænkende del af hjernen til at lukke ned

I det kommende virtual reality undervisningsværktøj oplever medarbejderen med VR-brillerne på egen krop, hvordan det er på én gang at skulle have overblik over en tilspidset situation og skulle træffe en række valg. På den måde får man et realistisk billede af, hvordan man reagerer i en tilspidsede situation. Resultatet af valgene udspiller sig i brillerne.

Ny rapport: Frustrerede elever reagerer med spark og skub

"Du kan være den dygtigste på undervisningsholdet i konflikthåndtering til at arbejde med low arousal eller afstemt pædagogik, men når du bliver truet, har du ikke adgang til den tænkende del af hjernen. Den lukker ned, men handlemuligheder kræver, at man kan tænke. Derfor er det godt, at man i trygge omgivelser kan se, hvad der sker i situationen og tale om, hvad medarbejderen føler, og hvad hun kunne have gjort anderledes", siger Michael Niegaard.

Værktøjet mangler lidt i at være helt færdigudviklet

Nogle skal måske træne flere gange for at få styr på sig selv, men målet er, at man bliver i stand til at overføre erfaringerne til en virkelig konflikt. Undervisningsværktøjet er dog ikke helt færdigudviklet.

"Vi kan skabe scener, som gør medarbejderen forskrækket, men hun kan kun stå eller sidde i den virtuelle verden. Hun kan ikke gå, så her mangler vi lidt i forhold til at gøre scenerne realistiske", siger Michael Neigaard, som regner med at have færdigudviklet værktøjet til vinter.

Mere fokus på vold giver mindre vold

"Vi har også brug for at lave scenerne mere alsidige, så vi har til flere medarbejdergrupper", tilføjer direktøren, som i mange år har talt for, at pædagogisk personale skal have en grundigere uddannelse i konflikthåndtering og egenomsorg.

"Vi ser desværre rigtig mange sygemeldinger og medarbejdere, der må opgive deres fag på grund af konflikter og vold på jobbet. Det kan man mange gange undgå, hvis medarbejderne er udannet til at arbejde med konflikthåndtering, når en situation løber løbsk", siger Michael Neigaard.