Undersøgelse vil tage temperaturen på engelsk-faget

Engelsklærere på tværs af alle uddannelsestrin opfordres i de kommende uger til at deltage i en undersøgelse af engelskfaget. Og du kan være med.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Du har muligheden for at styrke engelskfaget ved at pege på de største udfordringer og fortælle, om du oplever et behov for faglig opkvalificering.

Professionshøjskolen VIA vil nemlig sammen med det Nationale Center for Fremmedsprog undersøge engelskfagets udfordringer og potentialer. 

De opfordrer derfor engelsklærere i grundskolen, på ungdomsuddannelserne, på læreruddannelsen og landets universiteter til at byde ind med blandt andet bud på, hvordan engelsk kan styrkes, og om de oplever at have behov for personlig opkvalificering.

Engelskvejleder: Det kan være en ensom tjans at være vejleder i engelsk

Det fortæller lektor i engelsk og master i Dansk som Andetsprog på professionshøjskolen VIA Anja Bols Slåttvik.

"Vi vil prøve at finde ud af, hvad engelsklærerne tænker om deres fag, og hvodan de ser fagets fremtid. Og så vil vi også gerne vide, om de kan se faget samarbejde mere med de andre fremmedsprog", siger hun. 

Har du styr på, hvad eleverne skal kunne?

Undersøgelsen spørger også ind til overgange i faget og brobygning mellem uddannelsestrinene. 

"Her spørger vi blandt andet til lærernes viden om de faglige og sproglige kompetencer, eleverne skal have opnået, hvis de skal bruge engelsk videre i uddannelsessystemet", fortæller Anja Bols Slåttvik.

Undersøgelse: Se hvordan tysklærerne vurderer eget tysk-niveau

Du finder undersøgelsen her. Der vil være åbent for deltagelse i omkring tre uger. 

Folkeskolen.dk/tyskfransk har tidligere skrevet om resultaterne fra en lignende behovsanalyse af tyskfaget, som Det Nationale Center for Fremmedsprog også var en del af. Ligesom der også laves en tilsvarende undersøgelse for fransk og spansk.