Forskning
0   35

Syddansk Universitet opretter center for grundskoleforskning

"Vi vil forske om, med og for grundskolen", siger professor og ph.d. Nikolaj Elf, der fra august bliver leder af et nyt Center for Grundskoleforskning på Syddansk Universitet.

Det nye center skal bygges op omkring de fagmiljøernpå humaniora, naturvidenskab og sundhedsvidenskab, som allerede beskæftiger sig med grundskolen. Centret har i første omgang fået bevilget penge til tre år. Det er Syddansk Universitets (SDU) bestyrelse, der har truffet beslutningen i december.

"Der er budgetteret med midler til en lektor, nogle post docs og forskningsassistenter, men det er helt nyt endnu, så jeg kender ikke det endelige budget. Vi har flere forskere fra humaniora, naturvidenskab og sundhedsvidenskab, der allerede er i gang med denne forskning og jo flere fællesskaber og samarbejder, der er gang i på grundskoleområdet jo bedre. Vi vil også gerne samarbejde med professionshøjskolerne", siger Nikolaj Elf til folkeskolen.dk.

Artiklen fortsætter under banneret

Han fortæller, at der er forskning i gang indenfor idræt, bevægelse og STEM-fagene, og at de gerne ser en kobling mellem skoleledelse og didaktisering og mellem professionalisering og didaktisering, som der også allerede er forskere i gang med at se nærmere på.

Vil I forske i det samme som Nationalt Center for Skoleforskning på Aarhus Universitet?

"Jeg er helt sikker på, at der er plads til alle her og brug for forskningen. Jeg tror, vi vil og kan noget forskelligt, så man skal hellere se det som et nyt lag i en lagkage. Vi har fokus på bestemte fagdidaktikker. Det vil være et nøgleord, og vi vil gerne gøre noget for fremmedsprogsundervisningen og STEM-fagene. Vi vil meget gerne forske om, med og for grundskolen", siger Nikolaj Elf.

Her det første halve år skal centret finde sin form og blandt andet se på et mere formelt samarbejde mellem UCL og UC Syd.

I en artikel på sdu.dk fortæller Nikolaj Elf, at der er et udtalt behov for praksisrettet grundskoleforskning både fra grundskolernes og professionshøjskolernes side på grund af de mange reformer af folkeskole og læreruddannelse.

"De nye krav kræver tæt dialog og samarbejde mellem forskning og praksis, men det behov dækkes ikke tilstrækkeligt i dag. Vi er nødt til at være flere aktører, der undersøger og udvikler sammen", siger han til sdu.dk. Han fremhæver her foruden fremmedsprogsundervisningen også migrantelevers integration i skolen og arbejdet med verdensmålene som vigtige og aktuelle temaer i grundskolen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ