Debat

Memofun skaber ludomaner fra 4 års alderen

“Med Memofun kan børn fra 4 års alderen lære alfabetet på en meget effektiv og sjov måde.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Memofun registrerer og analyserer hele tiden, hvor godt dit barn husker hvert enkelt bogstav. På den baggrund finder Memofun, hvilke bogstaver dit barn skal lære, hver gang han/hun bruger Memofun”.

Alliancen mod Spilafhængighed advarer om Memofun i et opslag på Twitter

Advarslen trodser Børne- og Undervisningsministeriets, som anbefaler casino/spillemaskine-app Memofun i undervisningen - såvel i ind- og udskolingen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Alliancen mod Spilafhængighed advarer mod den afhængighed, som casinospil fra skabe og skriver, at det er “helt utilstedeligt, at rouletter og spillemaskiner bruges i læringsmidler for børn - ikke mindst med tanke på, at et særligt kendetegn hos ludomaner er gambling på fx spillemaskiner i barndommen”.

I Memofun-app’en kan børnene vinde virtuelle mønter og gaver.

Hvad er Memofun? Memofun skriver på sin egen hjemmeside, at 

Memofun er et program, som hjælper dig med at huske ting på kortest mulige tid.

“Ved hjælp af programmet repeterer du kun de ting, du har svært ved at huske,

fordi programmet hele tiden opsamler viden om, hvad du allerede kan, og hvad du endnu ikke kan huske. Samtidig sørger programmet for, at du ikke glemmerdet allerede indlærte.

Programmet kan med fordel anvendes af alle. Det gælder ligefra førskolebørn til universitetsstuderende”.

Memofun er et unikt værktøj til at skabe ludomaner i fremtiden. Memofun skaber den optimale læringsplatform til at indøve spilafhængighed. Ludomaner er netop kendetegnet ved afhængighed af det flow, som hasardspil skaber, så længe man spiller. 

Memofuns metode til gamification indøver hasardspillets anatomi ved at motivere med optjening af mønter og guldbarrer.

Alliancen mod Spilafhængighed skriver på Twitter: “Når danske skolebørn møder ind i skole efter juleferien, er det for mange børn desværre også lig med et gensyn med spillemaskinen”.

https://twitter.com/AntiDanmark/status/1211244427978661888?s=20