Anmeldelse

Have an idea!

Gode ideer - dårlig struktur

Masser af gode tanker, men for lidt konsekvens i udførelsen. Læreren må selv bearbejde materialet, hvis det skal give mening.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Materialet består af en elevbog med tekster, opgaver til teksterne og oplæg til skriftligt arbejde med brug af kilder på nettet. I nogle kapitler er der yderligere tekster, som giver flere vinkler på emnet, og til slut grammatiksider, der i nogle tilfælde har sammenhæng med kapitlets vinkel og i andre ikke. Teksterne er forsynet med gloser på dansk nederst på siden. Materialet er beregnet til udskolingen, erhvervsskoler og begyndelsen af de gymnasiale uddannelser. Der er otte kapitler i bogen, og de har alle "brands" som tematisk omdrejningspunkt.

Fakta:

Titel: Have an idea!

Forfatter: Doth Ernst Jacobsen, Henriette Beth Brigham

Pris: 169

Sider: 68

Forlag: Hedwig

Intentionen er, at eleverne kan arbejde fælles på klassen eller individuelt med materialet. Teksterne er stort set hele vejen igennem relevante, og niveauet passer med det, man vil kunne forvente i 9. klasse. Det er dog et minus, at forfatterne i kapitel et bruger danske unge som kilder og i kapitel tre har en dansk avistekst oversat til engelsk som kilde.

Spørgsmålene til arbejdet med teksterne er i stort omfang tekstforståelsesspørgsmål. Der er i nogle kapitler refleksionsspørgsmål, der klart inviterer til at fortolke, men der er ingen konsekvens fra kapitel til kapitel i forhold til via spørgsmålenes karakter at give mulighed for at arbejde på forskellige niveauer med teksten. Der er heller ikke nogen grafisk løsning, der for eleverne kan gøre det klart, hvilket niveau de kan arbejde med teksterne på via de respektive spørgsmål. De kommer i helt vilkårlig rækkefølge, hvilket er meget lidt hjælpsomt for eleverne og for læreren i relation til differentieringsmuligheder.

Det væsentligt nye ved bogen er oplæg og opgaver til brugen af kilder på internettet i elevernes skriftlige produktioner. Ideerne er mange og kan potentielt føre relevante besvarelser med sig. Der er væsentlige oplæg og brugbare kilder. I andre tilfælde er der kun en meget søgt sammenhæng mellem tekstoplægget og "assignment", for eksempel i kapitel tre, der handler om tøjmærket Abercrombie & Fitch, men opgaverne går på at skrive en biografi om tre historiske kunder, og ekstraopgaven handler om at finde information om elge, som er firmaets logo. Der er ikke meget at bide til bolle efter for den dygtigere elev.

Sporet i oplæggene til det skriftlige arbejde er ikke konsekvent, og det bliver vanskeligt at bevare overblikket. Der mangler både indholdsmæssig og layoutmæssig konsekvens, ensartethed og for eleverne den afgørende genkendelighed og tydelighed. Nogle kapitler opererer med et begreb, der kaldes "enter", andre har ikke denne feature. Der er en eller flere "assignments" i syv af kapitlerne. Det varierer, hvordan de er markeret rent grafisk. I kapitel tre står der alene: "Find at least three scandals an write them down on paper". Hvor skal det føre hen? Der er, ud over en yderst relevant henvisning til en CNN-kilde, ingen rammesætning for elevens arbejde. I kapitel fire er det derimod helt tydeligt, hvilken genre eleverne skal skrive i, og hvordan de skal bruge kilderne til besvarelsens forskellige dele. Oplægget er fuldstændig i forlængelse af teksten. I andre kapitler har oplægget tilsyneladende flere omfattende "researchdele", før den reelle opgave præsenteres.

Så på trods af at meget lykkes på tekst og kildeniveau, er det afgørende med en lærerbearbejdning på opgaveniveau, hvis klassen skal tage fat på det interessante i teksterne og dermed have et kvalificeret afsæt for deres skriftlige besvarelser. Læreren skal på arbejde for at skabe sammenhængskraft og tydelighed over, hvad eleverne skal tage fat på.

Det er helt klart, at der mangler en redaktionel proces og overvejelser, i forhold til hvad det er muligt at nå af tekstarbejde og research i relation til en skriftlig "assignment".
At sætte brugen af kilder fra internettet i engelskundervisningen på dagsordenen er bestemt relevant, og der er gode takter og afsæt i bogen, men de ødelægges af manglende struktur og konsekvens, både didaktisk og grafisk.