Debat

Bondo var fremragende i går aftes i Politikens Hus om ”Folkeskolereformen til eksamen”

Folkeskolen til eksamen, arrangeret af Politiken, Pressens Hus 16. december 2015

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bondo sagde, i forhold til læringsmålsskolen, at nu må vi generobre den professionelle scene, generobre dagsordenen, generobre den professionelle viden. Med andre ord skal vi have en kvalificeret debat.

Bondo kæmpede i går foran et ivrigt publikum i Politikens Hus ”Pressen” - bravt sekunderet af Peter Kemp som fastholdt, at reformen skal rulles tilbage, så vi kan starte forfra med en demokratisk proces - for at fortælle, at for at lave god undervisning skal der altså ordentlig tid, ordentlige rammer uden nedskæringer og ordentlig lydhørhed for den professionelle pædagogiske viden, vi som lærere har.

Både Bondo og Kemp fik med deres energiske, politisk dygtige og fastholdende kritik af læringsmålsskolen langt de fleste og højste lydende klapsalver, så ud fra en klap-skala, så dumpede læringsmålsskolen i går til eksamen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Nedenfor kæder jeg arrangementet i Politikens Hus i går aftes sammen med en debat i Folkeskolen.dk samme dag, ud fra artiklen ”Lærer: Læringsmål ødelægger forholdet til eleverne” http://www.folkeskolen.dk/577593/laerer-laeringsmaal-oedelaegger-forholdet-til-eleverne?utm_source=newsletter&clickToken=vEw2F0VhAAOfqjloTUljLaPTudiD%2bCL28Je2RNJO%2bKK8bYrOvrTy1oqltW3O3DL8

Lars Christiansen. Jeg fremførte i Politikens Hus til debatarrangementet "Folkeskolereformen til eksamen" det, du skriver i debat-tråden om at, DLF måske kunne de tage initiativet til landsdækkende debatter, med det formål at oplyse om konsekvenserne af målstyret undervisning. Bondo afviste det ikke.

Gitte Mailand. Du skriver i samme debat-tråd: ”Jeg medgiver den overordnede drøftelse er vigtigt, men imens den pågår segner vi almindelige lærere i krav, udvikling og besparelser.” Hvis du vidste, hvor godt jeg forstår, hvad du her skriver; derfor valgte jeg, desværre, personligt til sidst at stoppe som lærer, men mig hjerte banker stadig vildt for skolen, jeg kan ikke slippe den. Og jeg synes, sådan en aften som den i Politikens Hus, hvor man hører Bondo - sammen med Peter Kemp, der kan ses som et filosofisk, pædagogisk fyrtårn, der kæmper for skolens, børnenes og den danske verdensborgerånds skyld – giver håb om og tro på, at der er nogen, der går foran med BÅDE teoretisk overordnede drøftelser OG konkrete krav til rammer og betingelser; Bondo og Kemp kæmpede i hvert fald i Politikens Hus synligt for at fortælle, at man som lærer stiller krav, fordi man vil kunne lave god undervisning og lykkes i hverdagen, man vil kunne se sig selv i øjnene, fordi man VIL lave ordentlig undervisning. Man må fra politisk hold gøre noget, ændre noget, så der ikke sker en lærerflugt, så ikke eleverne bliver stressede og syge og så demokratiet ikke hensygner. Demokratiet skal på den politiske dagsorden igen – altså, man, politikerne, skal lytte til de pædagogiske argumenter imod læringsmålsskolen.

Lasse Bak Sørensen og Sauer. Jeg må, desværre sige, at jeg er helt uenig med jer to brave lærere omkring ordene ”læring og evidens”, sådan som I giver udtryk for i samme debat-tråd. Årsagen til, at jeg er uenig med jer er, at disse ord er blevet politiseret i voldsom grad, og hele den nye reform er simpelthen, med Antorinis udtryk, en ”læringsskole”. Det er Antorini ikke alene om at kalde reformskolen, det bunder i konkurrencestatstanken, som kommer fra OECD og Pisa, og det er jo et verdensomspændende projekt at reformere og bygge skolerne på konkurrencestatspædagogikken. Men som et lille land KAN vi gå foran, for vi har jo Grundtvig, Løgstrup m.fl. ;-) Vi må tage autoriteten på os og blive – undervisere. Hvilket ikke betyder, at vi skal være autoritære, nej, vi skal selvfølge have vores opmærksomhed på, at eleverne skal lære noget (men deres læringsprocesser skal vi holde fingrene fra). Vi er af politiske årsager nødt til at tage afstand til læringsmåls- og evidensdiskursen.

Og Sauer, hvis du ikke har hørt Biesta sige fra over for lærings- og evidensdiskursen , så læs mit interview med ham fra februar i år på nedenstående link. På hans svar til mig om, hvordan han vil beskrive den danske læringsmålsskole, svarer Biesta: ”Det lyder for mig som den samme måde, hvorpå man opdrætter svin. Jeg vil sige, at der nærmest er en latterlig opfattelse af, hvad uddannelse indebærer…”

https://www.folkeskolen.dk/562759/interview-med-gert-biesta-ved-laerke-grandjean-2015