Anmeldelse

Ein dramatischer Urlaub / Auf gefährlichen Wegen

Ein dramatischer Urlaub / Auf gefährlichen Wegen

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fantasi, magi, mystik, spænding og farlige oplevelser er væsentlige ingredienser i denne læseserie, hvor der fokuseres på elevernes opbygning af læsefærdigheden fra 8. klasse og fremefter.

Fakta:

Titel: Ein dramatischer Urlaub / Auf gefährlichen Wegen

Forfatter: Martina Gattermann

Pris: 122,50 kroner

Sider: 80/72

Serie: Labyrinth/Teen Readers

Type: Bog

Forlag: Alinea

Bøgerne er bygget op, så eleverne motiveres og aktiveres, da de løbende bliver stillet over for forskellige valgmuligheder og dermed selv er med til at bestemme handlingsforløbet. Bøgerne indeholder 13 forskellige handlingsforløb, og hvert handlingsforløb er på omkring ni sider. Både drenge og piger er målgruppe.

Hvert handlingsforløb afsluttes med to opgaver. Den første opgave fokuserer på en kombination af indholdsforståelse, ordforråd og sprogrigtighed. Den anden opgave veksler mellem mundtlige og skriftlige aktiviteter, for eksempel udarbejdelse af interview, dialogskrivning, historieskrivning, skrive dagbog, skrive brev eller sms og tegne og skrive tekster til illustrationerne.

I bogen "Ein dramatischer Urlaub" møder læseren to drenge, der er på ferie ved Nordsøen. De går deres egne veje og kommer ud for mange spændende oplevelser. Hovedpersonerne i bogen "Auf gefährlichen Wegen" er den 15-årige Benjamin, der sammen med lillesøsteren oplever uhyggelige ting på et gammelt slot.

Da hver bog indeholder så mange forskellige handlingsforløb, er der mange pædagogiske muligheder, for eksempel med afsæt i informationskløfter, der skaber reelle behov for at formidle, lytte og forstå.

En ny, interessevækkende og anbefalelsesværdig tilgang til læsning af tekster.