Anmeldelse

Tid til læseforståelse A

Tid til læseforståelse A

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Tid til læseforståelse A" er et godt og indbydende flergangsmateriale med tekster og opgaver, der sætter forståelse og læseaktiviteter i fokus. Det er beregnet til elever i 3.-6. klasse.

Fakta:

Titel: Tid til læseforståelse A

Forfatter: Lena Bülow-Olsen, Susanne Kjær Harms, Vibeke Skaarup

Type: Bog

Forlag: Alinea

Bogen indeholder meget forskellige teksttyper. En opskrift, et digt, et skuespil, en biografi, et postkort, et referat af et klassemøde, en bagsidetekst samt fagtekster, fabler og uddrag af skønlitterære fortællinger.

Teksterne præsenteres på 24 venstresider i elevbogen og tre typer spørgsmål på højresiderne. Eleverne skal kunne svare på, hvad der direkte står i teksten, de skal kunne læse mellem linjerne, og de skal også kunne forstå tekstens indhold og eventuelle budskab. Det er meningen, at eleverne skal kunne overføre de indlærte læse- og arbejdsformer til de øvrige tekster, de arbejder med.

Teksterne er velvalgte. De er sat med en antikvaskrift, hvorimod spørgsmålene er sat med en grotesk skrifttype. Den er flot, men kan være lidt vanskelig at læse for elever med læseproblemer. Farveillustrationer og layout virker meget indbydende.

Det er et vældig godt materiale, der kan spore elever ind på, hvordan de bliver aktive læsere. Materialet indbyder til forskellige organiseringsformer og til undervisningsdifferentiering.