Anmeldelse

Betty's Alphabet Book / Too Cold for Sally / The Pet Shop / We Celebrate Halloween / The Little Mouse Rescues King Lion / The Days of the Week / A Bloody Good Night

Bøger med QR-lyd

Lydsiden til bøgerne er super, og seriens bøger til mellemtrinnet rammer rigtig godt. Mens de små nok bliver udfordret over evne med "DigiRead".

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lyd på QR-koder til bøger kræver smartphone eller tablet; devices, kun nogle elever i indskolingen har adgang til, men som er lige ved hånden for en stor del af mellemtrinnets elever. Men kvaliteten af lyden er god; rigtig god.

Fakta:

Titel: Betty's Alphabet Book / Too Cold for Sally / The Pet Shop / We Celebrate Halloween / The Little Mouse Rescues King Lion / The Days of the Week / A Bloody Good Night

Forfatter: Jesper Frank Jensen / Elisa Nadire Caeli / Nanna Claridge Foldschack / Ditte Reinholdt Østergaard

Pris: 35

Sider: 16-32

Serie: DigiRead

Forlag: DigTea

Bøgerne i serien "DigiRead" findes til indskolingen og mellemtrinnet, level A-F eller 1.-6. år. Via QR-koderne får eleven adgang til oplæsning af teksterne og anden lyd. Bøgerne kan købes enkeltvis eller som bogpakker op til level D.

De letteste bøger er til de første selvstændige læseaktiviteter i engelsk fra cirka 1. klasse. Bøgerne er bygget op med mange gentagelser og har tydelige illustrationer, der støtter forståelse af teksten. I nogle bøger er der gloser oversat til dansk på hvert opslag, i andre er der billedordbog forrest. Denne er der også sat lyd på.

Bøgerne tager relevante temaer op, der passer med de gængse temaer i begynderundervisningen, for eksempel the days of the week og pets. Nogle af ordene i bøgerne er dog ret vanskelige til første års engelsk, for eksempel birdcage, terrarium, guinea pig. Også B-bøgerne har megen og vanskelig tekst, hvis de skal bruges i 2. klasse, selv med lydstøtte, og kunne have mere fokus på hyppige engelske ord.

Bagerst i hver bog til begyndertrinnet er der spørgsmål, der ligger i forlængelse af teksten. Disse synes temmelig vanskelige. Hvis en elev i 1. klasse skal udbrede sig om, hvad han laver på de respektive ugedage, ”What do you do on Mondays?”, skal han kende en masse verber. Så er temaet ikke blot days of the week. Eller en elev i 2. klasse skal fortælle, hvordan hun vil udsmykke sit hus til halloween, eller hvad der skaber en god halloween. Det kræver et stort ordforråd eller didaktiseret materiale til at bruge bogens ordforråd. Derimod er opgaven til titlen "The Pet Shop", level A, meget mere relevant, da den er enkel og i helt tydelig sammenhæng med selve bogens ordforråd og indhold.

Bøgerne til mellemtrinnet passer meget bedre i sværhedsgrad til det, de fleste elever kan magte og skal sigte efter. Også i disse titler er der gloser på siden, og D-bøgerne er alle fire kendte eventyr. Pudsigt nok er der ikke opgaver bagerst i "The Little Mouse Rescues King Lion".
Der er endnu ikke bøger til level E. Level F er til 6. klasse eller tidligere, og titlen "A Bloody Good Night" fungerer perfekt til målgruppen. Flere af den slags, der helt sikkert vil vinde genklang på mellemtrinnet. En spændende historie, der appellerer til både piger og drenge, og her er det en god støtte med lyden på QR-koden og gloser på hvert opslag. Heller ikke til denne titel er der opgaver, hvilket eleverne på mellemtrinnet kunne have glæde af i forhold til udvikling af forskellige kompetenceområder.

I første til anden fase i begynderundervisningen i engelsk skal eleverne i læsning have fokus på at afkode hyppige engelske ord med billedstøtte, og alene derfor kan flere af "DigiRead"-bøgerne på level A og B synes ikke helt at ramme. Det er desuden vanskeligt at løse udfordringen med lydstøtte, så den i praksis kan bruges af eleverne. Derimod er der på mellemtrinnet et stort behov for forskellige muligheder og tilbud til elevernes selvstændige læsning, og nogle elevgrupper har både brug for og stort udbytte af lydstøtte til de titler, de skal læse. Samtidig er der på mellemtrinnet de nødvendige devices ved hånden. Til den elevgruppe er der både gode læseoplevelser og relevant støtte i "DigiRead"-serien.