Anmeldelse

Deltagelse og forskellighed

God, gedigen grundbog om inklusion og specialpædagogik til lærerstuderende

Denne udgivelse må være et must for lærere og studerende på læreruddannelsen, og den uddannede lærer kan med fordel læse med.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med den nye læreruddannelse fra august 2013 skal alle lærerstuderende undervises i specialpædagogik og inklusion. Forfatterne bag bogen ”Deltagelse og forskellighed – En grundbog om inklusion og specialpædagogik i lærerpraksis” ser denne som et bidrag med fokus på de kommende læreres udvikling af handlekompetencer inden for fagområderne inklusion og specialpædagogik.

Fakta:

Titel: Deltagelse og forskellighed

Forfatter: Christian Quvang, Lotte Hedegaard Sørensen

Sider: 169

Forlag: Systime

”Deltagelse og forskellighed” giver den studerende en indføring i inklusion og specialpædagogik. De enkelte kapitler er ens opbygget og tager udgangspunkt i de relevante mål for læreruddannelsen. Herefter præsenteres relevant forskning og teori, der efterfølgende udfoldes med empiri i form af praksiseksempler, for eksempel interview og cases. Hvert kapitel afrundes med spørgsmål til refleksion eller diskussion.

Den efterfølgende liste med relevant litteratur og link giver mulighed for yderligere fordybelse i forhold til de enkelte områder. Herudover indeholder mange af kapitlerne link til hjemmesider og filmklip, der eksemplificerer og uddyber det læste. Ud over inklusion og specialpædagogik stiller forfatterne blandt andet skarpt på komplicerede læringssituationer, observation og evaluering, elev- og handleplaner, støttesystemer, kommunikation og samarbejde. I bogens sidste kapitel forberedes den studerende i forhold til praktik og bacheloropgave. Bogen er velskrevet og ukompliceret at læse og forstå.

Jeg er ret vild med bogen. Ud over at være evidensmæssigt godt velfunderet i forhold til både forskning og praksis samt koblingen af disse, så forholder forfatterne sig også realistisk og kritisk til den reelle virkelighed i folkeskolen. Sådan en bog ville jeg meget gerne have haft som pensum, da jeg var lærerstuderende.