Anmeldelse

Interkulturel pædagogik

Flere sprog - problem eller ressource?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Udvikling af en interkulturel pædagogik er ganske enkelt nødvendigt i den multietniske og -kulturelle samfundsudvikling, som Danmark er midt i. Det er udgangspunktet for bogen "Interkulturel pædagogik - Flere sprog - problem eller ressource?", der nu er kommet i en opdateret andenudgave. Igennem bogens 11 artikler tydeliggøres, hvordan fastholdelse i en traditionel, nationalt defineret pædagogik er både samfundsmæssigt uansvarligt og menneskeligt uanstændigt.

Flere af bogens kapitler refererer og tager udgangspunkt i de amerikanske forskere Virginia P. Colliers og Wayne P. Thomas' resultater, der bygger på data fra mere end 200.000 elevindberetninger fra USA i perioden 1985-2001. En af hovedpointerne fra den omfattende forskning er, at undervisning på minoritetsbørns modersmål er den vigtigste faktor for et godt udbytte af skolegangen. En besk kontrast til den sprogpolitik, som de små 70.000 børn med etnisk minoritetsbaggrund møder i dagens Danmark.

Bogen diskuterer de forskellige udfordringer i uddannelsessystemets møde med flere sprog og kulturer både i et samfundsmæssigt og i et pædagogisk perspektiv. Den kan varmt anbefales som baggrundsviden for studerende og undervisere, der interesserer sig for saglige læringsteoretiske argumenter for det pædagogiske arbejde med tosprogede børn og unge. Men læs og brug den i bidder. Visse steder drukner indholdet i et noget tungt og mættet kancelliagtigt sprog. Formens tyngde forhindrer dog ikke en samlet oplevelse af en vigtig og tankevækkende bog. En klog bog!

Powered by Labrador CMS