Anmeldelse

Skrivevejen 2 / Håndskrift 2

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi bliver ført ind i en eventyrverden befolket med de figurer, som hører hjemme her. Øjet går på opdagelse og finder frøen, som måske skal kysses. Den findes ikke langt fra skildpadden og haren. Måske har de et væddemål på vej?

Dette er forsiden på en skriftlig danskbog. To plakater fyldt med henholdsvis navneord og udsagnsord forestiller et konglomerat af kendte og endnu ikke skrevne eventyr. Et hæfte med trykt forskrift til træning af grundskrift og en lærervejledning er de øvrige bestanddele i materialet, hvis ærinde det er, at eleverne i 2. klasse lærer at skrive, med alt hvad det indbefatter.

I den skriftlige danskbog er troldevæsenet Bravo den gennemgående figur i opgaverne, der spænder over grammatiske øvelser med fokus på navneord og udsagnsord, praktiske opgaver som at skrive en besked og frie øvelser, hvor fantasien bliver udfordret. Skriv om en oplevelse, du har haft, og skriv om sport, det er nogle eksempler på sidstnævnte type.

Jeg kunne sagtens forestille mig at vælge materialet til min næste 2. klasse. Det er overskueligt sat op med gode og tydelige forklaringer undervejs, og børnene vil kunne lide konceptet. I lærervejledningen er der mange supplerende ideer at hente, som virker både sjove og meningsfyldte. I forbindelse med årets måneder kan eleverne gå rundt og lave en kalender over kammeraternes fødselsdage. I forbindelse med emnet beskeder kan læreren indlede en elevdialog, hvor både sociale og faglige aspekter gøres til debat. Den form for personlig kontakt til læreren tiltaler mig meget og anvendes i eksemplerne også som et alderssvarende forum for elevansvarlighed.

Powered by Labrador CMS