Anmeldelse

Skolelederens personlige lederskab

Hæfte 6

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forfatteren Laila Jensen har i hæftet "Skolelederens personlige lederskab" samlet en række råd til skolelederen. Hæftet er nok primært rettet imod den nyudklækkede skoleleder, der endnu ikke har fået sin lederidentitet på plads, men den erfarne leder kan også have glæde af at bruge hæftet. Hæftet er en slags opslagsbog og en praktisk guide i forhold til udfordringer på det personlige plan. Alle afsnit afsluttes med en række spørgsmål, som kan bruges til selvrefleksion eller til refleksion i et ledelsesteam.

Det bedste afsnit i hæftet er, efter min mening, afsnittet om lederens samtaleredskaber. I dette afsnit giver forfatteren en række udmærkede råd til, hvordan man eksempelvis afvikler "Hensyntagende samtaler", "Ansættelsesretlige samtaler" og "Samtaler om daglig drift".

Ser man på hæftet som en helhed, er én af Laila Jensens væsentligste pointer nok den, at skolelederen er en rollemodel, der med sine personlige lederkompetencer spiller en afgørende rolle for, om skolen som helhed trives. I den forbindelse skal skolelederen, ifølge Laila Jensen, kunne balancere sikkert imellem lederskabets "tre P'er" - det professionelle, det personlige og det private.

Det er tydeligt, at Laila Jensen er optaget af psykisk arbejdsmiljø for både ledere og lærere, og det præger synsvinklen i hæftet. Hvis jeg skal hælde en smule malurt i bægeret, så synes jeg, at Laila Jensen undervurderer skolelederne en lille smule og gør tingene lige banale nok. Omvendt er det på den anden side måske netop en fordel . hmm . døm selv!