Anmeldelse

Build Up! 2

Teacher's Guide

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis I har købt "Build Up! 2"-materialet til 5. klasse på jeres skole, er det en rigtig god investering at anskaffe den nyligt udkomne lærervejledning til dette system. Her kan man først læse en god beskrivelse af portfoliotanken og af systemets bøger. Dernæst følger en nøje gennemgang af de overordnede faglige mål for hvert kapitel i elevbogen. Vi bliver præsenteret for den relevante grammatik, facit og cd-scripts samt kopiforlæg med opgaver og fonetikøvelser, der knytter sig til elevbogen.

Forfatterne til dette materiale gør meget ud af at understrege vigtigheden af afvekslende og varierede arbejdsformer, hvilket jeg kun kan bifalde. Der er i øvrigt også en god progression i dette materiale, hvor man gradvist får større vægt på den skriftlige dimension i engelskundervisningen.

Jeg kan også godt lide, at man forsøger at lege grammatikken ind i børnene i stedet for at benytte golde grammatiske øvelser. Der nævnes for eksempel en god stoleleg til indøvelse af uregelmæssigt bøjede udsagnsord.

Vi hører ligeledes om, at eleverne skal lege øjenvidner til et "bankrøveri", hvorefter de skal forsøge at beskrive bankrøverne. Denne og lignende lege vil nok kunne appellere til børnenes fantasi og indlevelsesevne, samtidig med at de får indlært relevante gloser og grammatik.

Det er også en rigtig god idé, at børnene med jævne mellemrum skal indspille monologer eller dialoger på kassette- eller videobånd. Hvis udvalgte eksempler på disse opbevares i deres portfoliomappe, kan elever, forældre og lærere bedre følge den sproglige udvikling. Sådanne indspilninger kan desuden danne basis for mange spændende diskussioner ved forældrekonsultationer.