Anmeldelse

IND i biologien 8. klasse / Danske dyr - tilpasning, adfærd og miljø

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flot og gennemarbejdet såvel i fagligt indhold som i layout. Et biologisystem, der sammen med en fagligt velfunderet underviser absolut vil kunne være med til at styrke en aktiv og motiverende biologiundervisning på 8. klassetrin. Indholdet giver mulighed for både projektarbejdsform, fagsamarbejder og differentierede forløb.

I forordet til eleven skriver de fire forfattere det samme, som de gjorde i bogen for 7. klasse. Her står blandt andet: 'Hellere nå lidt mindre stof igennem og så gøre det ordentligt.' Hvis jeg var elev, ville jeg være særdeles spændt på, om resten af bogen af denne grund også er det samme som sidste år. Men det er det absolut ikke.

Den første halvdel af bogen beskæftiger sig med arvelighedslære, livets udvikling, mikrobiologi og genteknologi. Derefter behandles sporadisk en række globale miljøproblemer. Så er der afsnit om henholdsvis havet og skoven som økosystemer, og endelig gives på bogens sidste tre sider kortfattede ideer til, hvordan en årsopgave kan tilrettelægges og afvikles.

Tekstmængden vil for de fleste elever være overkommelig og er overalt fulgt op af gode og varierede illustrationer. Dog er emnerne om globale forhold så kortfattede, at de efter min mening på ingen måde kan stå alene. De bør følges op af et videre arbejde i biologi eller i et fagsamarbejde, og hertil mangler der i lærervejledningen en liste til supplerende materialer eller henvisninger til stabile adresser på Internettet. En sådan ajourført oversigt kunne jo lægges på forlagets hjemmeside i stedet.

I arbejdsbogen er der gode og vedkommende øvelser, der kan behandles individuelt eller i grupper. Målet er at fastholde eleverne på vigtigheden af at formulere oplevelser, erfaringer og problemstillinger i ord. Hist og her har hæftet dog så mange tomme skrivelinier, at eleverne virkelig skal anstrenge sig for at formulere så meget på skrift. Generelt er det særdeles krævende øvelser, der i opbygning ofte er formuleret meget åbne og dermed er helt afhængige af elevernes grad af motivation for faget. Underviseren skal være i stand til at inspirere og ikke mindst overskue det faglige indhold; en ikke-liniefagsuddannet vil nemt komme til at føle sig på herrens mark.

Det nye materiale til 8. klassetrin fører på bedste vis intentionerne videre fra 'IND I biologien 7. klasse' fra 1996, der tidligere er anmeldt her i bladet. I lærervejledningen beskrives, hvorledes materialet er opbygget med udgangspunkt i det konstruktivistiske princip for læring. Den enkelte elev formulerer gennem en aktiv proces sine egne ideer på vej ind i forståelsen af biologien og omverdenen. En af de helt store opgaver er så at få virkelighedens verden, den daglige undervisning og skemaets to ugentlige biologitimer indrettet herefter.

Det er slut med kun at læse en biologibog om levesteder, planter, dyr, blomster og bier fra A til Z og herudfra skabe sig sin biologiske ballast. 'IND I biologien' gør noget, og der lægges netop op til, at eleverne også skal vurdere og forholde sig til problemstillinger.

I den tilhørende bog 'Danske dyr - tilpasning, adfærd og miljø', der sammen med en tilsvarende om planter er tænkt som opslagsværk for eleverne, kan derimod slås faktuelle ting op for at uddybe grundbogsmaterialet. Heri er der for hver af i alt 76 almindelige danske dyrearter oplysninger om levested, bygning, adfærd, føde og tilpasning til det naturlige miljø. Hver art beskrives kort og illustreres med foto og en eller flere tegninger i farver, en ordliste samt et register over arter.

Resultatet er en særdeles anvendelig håndbog om den danske dyreverden.

Powered by Labrador CMS