Anmeldelse

Grammy 1 og 2

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvis du har det ligesom jeg, har du i mange år ledt efter den helt rigtige engelske grammatik til mellemtrinnet og opefter. Her er den så endelig. Forfatterne har oven i købet sørget for at lave en sjov grammatik, hvad kan man så ønske sig mere.

Både »Grammy 1« og »Grammy 2« omhandler forskellige ordklasser som for eksempel navneord, udsagnsord, tillægsord, stedord, forholdsord og biord. Forskellen er blot, at »Grammy 1« gør det på et mere elementært plan, hvor »Grammy 2« beskæftiger sig mere indgående med de grammatisk set lidt sværere ting som for eksempel ejefald, omskrivning med to do og ordstillling.

Begge bøgerne er bygget på det induktive princip, at eleverne i et vist omfang selv skal udlede de grammatiske regler. Læreren kan selvfølgelig træde assisterende til, men mange af eleverne kan godt selv klare dette. Jeg har afprøvet dele af materialet med to 6.-klasser, som tog godt imod det. De kunne blandt andet godt lide, at de på nogle punkter fik leget grammatikken ind. Desuden syntes de, det var godt, at de grammatiske forklaringer var på dansk, og at de ledsagende tegninger og vitser var gode.

Som lærer er det også dejligt, at materialet giver mulighed for differentiering og ekstraopgaver. Man kan for eksempel på »Grammy«s hjemmeside www.elevunivers.alinea.dk udprinte bøgernes krydsordsopgaver samt finde ekstra materiale og link til andre grammatiske hjemmesider.