Anmeldelse

Projektklar?

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Av min arm!

Nej, hvor er det surt! Jeg har tidligere anmeldt en glimrende elevbog om projektarbejde med titlen »Projektklar?« - og havde da kun én indvending mod materialet, og det var, at der manglede en lærervejledning! Og så findes den. Og ikke bare det, det er en bog med vingesus, så det forslår.

Der er gode anvisninger til læreren om at arbejde med elevbogen, og det er fint. Men endnu mere imponeret blev jeg af bogens første del, der med udblik til internationale (angelsaksiske og nordiske) tendenser, henvisning til nyere forskning (Vygotsky, de mange intelligenser med mere) og hele klaviaturet af UV-metoder nærmest er en grundbog til det, der på seminarierne hed undervisningslære/me-todik. Denne gang er det læreren, der gøres projektklar, og det er der ikke grund til at sætte spørgsmålstegn ved.

Jeg tror i øvrigt, at jeg vil sende denne bog til vores statsminister, så han kan se, at de urtetedrikkende rundkredse, han nævnte i åbningstalen, stadig kan ses i Folketinget, hvor de altid sidder i kreds og snakker, men i folkeskolen er disse for længst afløst af planlægning og gennemførelse af hensigtsmæssige læringsstrategier.