Støtte-apps gør elever med læse- og skrivevanskeligheder mentalt stærkere

Elever med læse- og skrivevanskeligheder får det bedre mentalt, når de kan støtte sig til læse- og skriveteknologier. Det viser svensk forskning. I op til otte uger fik 200 elever fra 4. klasse op til gymnasiet støtte af specialister til at bruge apps med læse- og skrivestøtte i skolen. Derefter måtte de frit bruge hjælpemidlerne i både skole og fritid. Et år senere viste det sig, at eleverne følte sig lige så mentalt stærke som deres klassekammerater, hvor de tidligere følte sig ringere. ”Jeg fortolker resultaterne til, at skolen er blevet bedre til at hjælpe disse elever, hvilket betyder, at de også føler sig bedre mentalt”, siger psykolog Emma Lindeblad, som står bag undersøgelsen, til skolporten.se.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

skolporten.se: Appar stärker elever med läs- och skrivsvårigheter