Anmeldelse:

Matematik for supermænd og superkvinder.

Et nyt system til indskolingsmatematikken, der ud over sine faglige kvaliteter byder på flere fordele. Hele materialet, fra nulte til og med tredje klasse, udgives på én gang og oven i købet til en pris, der er til at betale.

Publiceret Senest opdateret

Fakta:

Titel: Supermatematik

Forfattere: Peter Boyford, Mikkel Mollerup Thøgersen, Pia Barkholt Nielsen og Kira Glistrup

Grundbøger inkl. webressourcer

Pris: kr. 61,25 per styk

70 sider

Kontakt udgiver for priser på diverse bogpakker med mere.

Forlag: Skoletip

Forår og tidlig sommer er vist højsæson for lancering af nye lærebogssystemer. Pågældende udgivere kan så håbe på, at netop deres materiale kan nå at komme i betragtning, når de respektive fagudvalg skal beslutte sig for de(t) kommende skoleårs investeringer. Supermatematikkens ophavsmænd og -kvinder har allerede her lagt et godt ord ind for sig selv, idet det samlede system på én og samme gang udgives i (næsten) komplet form til hele indskolingen. Så véd alle fra første færd, hvor de og matematikken er på vej hen og ender efter tredje klasse, skulle man vælge og vove at satse hele butikken…

Det drejer sig først og fremmest om fysiske bøger, som eleverne kan regne, skrive, tegne og male i. Én bog til nulte klasse og to til hver af de følgende klassetrin. Allerede i nulte klasses grundbog på niveau A kommer de små poder langt omkring i matematikken. Der arbejdes således med talkundskab, tælling, plusopgaver og relationer, ligesom geometrien kommer på banen med mønstre og figurer – cirkler, trekanter, kvadrater – og endda introducerer et forholdsvist svært emne som symmetri.

Grundbogen på niveau D2 lukker leddet efter fire års systematisk matematik-træning, der ud over et vedholdende fokus på udvikling af elevernes regnestrategier også mere overordnet har været spiralt organiseret: hen over årene vender de samme emner tilbage den ene gang efter den anden, hver gang på et højere niveau. Hvor højt det generelle niveau er blevet, kan måske ses af de emner, som eleverne nu skal arbejde kvalificeret med; så man kun overskrifterne, kunne man nok fristes til at gætte på et højere klassetrin: funktioner, brøker, decimaltal, talsystemer, gange og dividere (med rest), kombinatorik, databehandling, parallelforskydning og drejning, 3D/isometrisk tegning…

Små – og de ér små – finker ryger af panden undervejs. Jeg kunne så vældig godt tænke mig, at en ret linje (eller et linjestykke) ikke blev kaldt for en ”streg”, ligesom jeg ikke har så meget til overs for den tilbagevendende idé med at sænke slagskibe som introduktion til koordinatsæt: sammenhængen mellem felter og punkter er mere end tvivlsom. Og tallet 0 er altså ikke det samme som ”nul og niks”, ligesom en mængde indeholdende elementet 0 ikke er tom.

Hvis man køber de fysiske bøger, giver det samtidig adgang til supermatematik.dk, hvor der findes et væld af ikke bare nyttige, men helt uundværlige ekstramaterialer. Kopiarkene, der henviser direkte til en bestemt side i grundbøgerne, lægger mest op til breddedifferentiering, mens de supplerende ark til træning af færdigheder nok kunne inddrages til de elever, der magter at gå mere i dybden med et bestemt emne. Hertil kommer en guldgrube af værkstedsaktiviteter og spil, der knytter an til hver enkelt grundbog. En række værktøjer såsom et interaktivt ur og en terningekast-simulator fuldender sammen med de meget instruktive temavideoer billedet af et materiale, der bare vil nå ud til sine brugere. Og så fik jeg endda ikke nævnt, at der via tavleapp’en (selvfølgelig) er mulighed for at vise bøgerne side for side på storskærm i klassen.

Lærervejledningerne er ligeledes uomgængelige. Det er jo her, man virkelig kan få sat ord og begreb på forfatternes tanker bag og mening med sådan et lærebogssystem. Der henvises til supplerende ark og gives forslag til bevægelsesaktiviteter såvel som til didaktiske tilgange. Og lige dér må min gamle kæphest ud af stalden til endnu en runde i manegen: la’ nu vær’ med at lade eleverne regne løs ud fra hver sit udgangspunkt, bare fordi der er for hvert af de fire niveauers vedkommende måtte være stof til flere års beskæftigelse.

Rent fagligt ser jeg dog ingen grund til, at man i indskolingen ikke fra start skulle kunne gå all in på supermatematikken.

Den såkaldte skarpe pris på eksempelvis to grundbøger plus et træningshæfte begrundes med, at de fleste skoler dermed ikke afskæres fra at købe andre materialer ved siden af det ovenfor anmeldte – og forlaget får på den måde måske også lettere en fod indenfor på markedet. Rent fagligt ser jeg dog ingen grund til, at man i indskolingen ikke fra start skulle kunne gå all in på supermatematikken.