Den nationale rygestopkampagne virker blandt andet fordi, de unge ikke længere synes, det er smart at ryge, mener projektleder i Folkesundhed København Helle Stuart
Privatfoto
KOMMENTAR: Sæt rygestop på skoleskemaet
KOMMENTAR. Unge vil gerne have hjælp til at stoppe med at ryge og kan finde ud af at bruge hjælpen fra rygestoptilbud. Det kan skoler med fordel benytte sig af og tage rygning op i undervisningssammenhænge, skriver projektleder Helle Stuart
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Vi er godt i gang med den største rygestopkampagne nogensinde i Danmark. Gennem tv-reklamer, posters i gadebilledet, streamers og annoncer i diverse medier skal danskerne få lyst til at gå i gang med rygestop. Med god grund. Rygning anses for at være en af de væsentligste årsager til tidlig død og sygelighed i verden. Halvdelen af alle rygere vil dø på grund af deres rygning - i gennemsnit 10 år før tiden. Det er ikke kun dødeligheden, der er øget. Også livskvaliteten i de sidste leveår er forringet. Det er væsentligt at få fat i de unge rygere, fordi 80 procent af alle rygere er begyndt som teenagere.
Unge vil gerne holde op med at ryge
Den nationale kampagne "Hver eneste cigaret skader dig" har nu kørt i to uger. Mere end seks gange så mange som sædvanlig bruger Stop-Linien. I den første uge af kampagnen udgjorde unge under 20 år 18 procent af de seriøse rådgivningshenvendelser, som Stop-Linien modtog. Det er et højt tal. Unge rygere under 20 år udgør omkring 5 procent af den samlede del af rygerne i Danmark.
Kampagnen retter sig mod alle daglig rygere i Danmark, hvoraf hovedparten er over 20 år. Medievalget er derfor også udvalgt til især at ramme den voksne del af befolkningen. Det interessante er, at andelen af unge, der ringer ind til Stop-Linien som følge af kampagnen, er så høj, som den er. Det tyder på, at unge gerne vil stoppe med at ryge og kan finde ud af at bruge hjælpen, når de bliver gjort opmærksomme på et rygestoptilbud.
Kampagnen kommer på det rette tidspunkt
Det er tankevækkende, at netop denne kampagne har så godt fat i de unge rygere. Flere ting kan være medvirkende. En væsentlig del af kampagnen handler om at markedsføre Stop-Linien, som et muligt rygestoptilbud. Og måske har netop dette tilbud en særlig appel til de unge. Stop-Linien er et telefonisk, anonymt, let tilgængeligt og gratis rygestoptilbud.
En anden faktor kan være, at kampagnen kommer på et tidspunkt, hvor det også for de unges vedkommende ikke længere smart at ryge. Der er sket et generelt skred i holdningen til rygning fra trendy til taberagtigt.
Uanset hvad årsagerne er, synes jeg, der er al mulig grund til at skoler og andre uddannelsessteder benytter sig af den øgede bevågenhed på rygning og dens skadevirkninger og sætter rygestop på skoleskemaet.
Kampagnen kører i to omgange mere. Næste runde bliver i ugerne 46, 47 og 48 og igen i uge 53 og 1. Grib anledningen og hjælp de unge med at stoppe med at ryge. Der er kun gode grunde til at gøre det.
Fakta om rygning og dens skadevirkninger
- Hvert år dør 14.000 danskere pga. rygning
- En fjerdel af danskerne over 13 år ryger hver dag, heraf udgør unge under 20 år 5 %
- Blandt 16-20 årige ryger hver sjette dagligt
- I en 9. klasse er der i gennemsnit to elever, der ryger hver dag
- Halvdelen af alle unge rygere vil gerne stoppe
- Der er flere lavt- end højtuddannede, der rygere
Find information, inspiration og konkrete undervisningsmaterialer på følgende sider:
www.stoplinien.dk
www.liv.dk
www.xhale.dk
Helle Stuart er projektleder i Folkesundhed København