KL: Skoleledere er veluddannede
Otte ud af ti skoleledere mener selv, de har behov for mere uddannelse, hvis de skal have større indflydelse på skoleudviklingen. Men KL mener ikke, der er noget problem. Skolelederne er blandt de bedst uddannede kommunale ledere.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er Ugebrevet Mandag Morgens skolelederpanel, der giver udtryk for, at skolelederne selv føler, de mangler uddannelse.
"Det voldsomme efterslæb i skoleledernes uddannelse er en af de mest veldokumenterede mangler i det danske skolesystem", siger Lederforeningens formand Jens Færk til Ugebrevet.
Ifølge artiklen anser KL ikke manglen på skolelederuddannelse for at være noget stort problem. Det er rigtigt, bekræfter KL i en pressemeddelelse, men det er langt fra ensbetydende med, at KL ikke tager ledelsesopgaven alvorligt:
"Men ledelseskvalificering skal ses i et bredere perspektiv. Formel efteruddannelse er blot én mulighed. Der findes mange andre kompetenceudviklingsveje - for eksempel deltagelse i ledernetværk. Hvis ikke der skabes en forståelse for, at ledelsesudfordringen skal anskues langt bredere end blot som et spørgsmål om formel efteruddannelse af skolelederne, er der næppe udsigt til, at kvaliteten af folkeskolens ledelse øges. Og så svigter vi udviklingen af folkeskolen", siger KL's børne- og kulturudvalgsformand Bjørn Dahl og advarer mod at tro, man kan uddanne sig ud af problemerne.
"Øget ledelseskvalitet handler også om at sikre forekomsten af flere ledelseskompetencer i sammensætningen af skolens ledelsesteam og at give skolelederne bedre mulighed for udøve ledelse, blandt andet gennem resultatkontrakter", siger han og peger på, at hovedparten af skolelederne har gennemført skolelederuddannelsen ved den Kommunale Højskole.
"Uddannelsen består af fem moduler af en varighed på 150 timer, hvilket tåler sammenligning med diplomuddannelsen i ledelse. Dermed er skolelederne en af de bedst uddannede ledergrupper i kommunerne", hedder det i pressemeddelelsen fra KL.