Oplysningsforbund laver talentforløb om EU til samfundsfagsundervisningen

Foreningen Demokrati i Europa Oplysningsforbundet står bag et nyt undervisningsmateriale om EU til særligt begavede elever. Målet er at sørge for, at flere får øjnene op for en international embedsmandskarriere.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For to år siden blev de årlige udlodningsmidler fra Undervisningsministeriet øremærket indsatser for såkaldt højtbegavede elever i folkeskolen.

I foreningen Demokrati i Europa Oplysningsforbundet noterede man sig udmeldingen, men anså det i første omgang ikke for noget, de ville kunne følge op på. Men så alligevel.

Tanken om at lave et undervisningsforløb om EU for højt begavede grundskoleelever fødtes langsomt, og er efter et pilotforløb klar til at blive præsenteret til efteråret.

EU åbner døre

EU åbner døre

Er det ikke et meget snævert emne? Hvorfor ikke lave et talentforløb til samfundsfag med EU som et af emnerne?

"Vi har et benspænd i kraft af, at vi er sat i verden for at øge befolkningens kendskab til EU, så de kan tage nuanceret og kritisk stilling. Der er helt klart et behov til samfundsfag i det hele taget - der vil målgruppen også være større - men det er EU, vi er dygtige til. Og det åbner døre til at lære mange overordnede ting inden for samfundsfag - skat, udenrigspolitik og så videre".

Er der ikke en risiko for at stigmatisere elever eller EU-stoffet ved at sige, at det kun er for nogle særligt udvalgte?

"I den ideelle verden ville forløbet slutte af med, at skolen lavede et rollespil - som ligger frit tilgængeligt på vores hjemmeside - hvor alle er med. Generelt har vi flere forløb på hjemmesiden, hvor vi bilder os ind, at alle kan være med", siger undervisningscehfen.

Lægger materialet også op til en debat, om Danmark overhovedet skal være med i EU?

"Det er vigtigt at understrege, at materialet lægger op til en nuanceret debat om EU's problemer og indbyggede dilemmaer. Men debatten for eller imod EU, mener vi, at vi i et vist omfang er ude over. I dag handler det mere om, hvor meget eller hvor lidt EU", siger Kasper Tonsberg Schlie.

"Det kommer for eksempel til udtryk i materialet i forbindelse med mænds barsel. Der lægges op til en diskussion, om det giver mening at løse på europæisk plan, eller om det er noget, staten skal tage sig af".

Hånden på hjertet: Hvor stort er markedet?

"Vi vurderer, at cirka 10 procent ville få gavn af forløbet. Men det er svært at vide, for det handler også meget om, hvor meget læreren brænder for EU-stoffet. Er en lærer interesseret, kan de kontakte os og få en bruger. Så kan man selv vurdere, om materialet er relevant for ens elever".

Er det skolens opgave at pege eleverne i retning af en bestemt karriere?

"Det er meget relevant at diskutere, og vi har også selv haft debatten. Det er på ingen måde vores ærinde at være rekrutteringsværktøj for EU-kommissionen. Vi mener, at det er en demokratisk udfordring, hvis unge danskere helt fravælger at søge om at arbejde for den politiske organisation, der har størst betydning for Danmark", siger Kasper Tonsberg Schlie.

"Er Danmark underrepræsenteret i embedsapparatet, bliver der en anden embedsmandskultur i EU, og det bliver stille og roligt en anden retning, selve EU-skibet bevæger sig i. Forløbet skal ikke helt instrumentelt vise danske unge i den retning, men de skal vide, at muligheden er der. Det er i virkeligheden en form for uddannelsesvejledning, som samtidig giver en viden om international politik og samfundsfag".

Undervisningsmaterialet er prøvet af i pilotforløb på to skoler. Det endelige forløb præsenteres på to online-konferencer den 25. og 27. august. Læs mere via link under artiklen.

Læs mere

Læs mere her

Powered by Labrador CMS