Anne Katrine Gjerløf leder sekretariatet for fejringen af fokeskolens 200 års jubilæum, som kulminerer med en landsdækkende temauge op til efterårsferien

Fond giver 2,5 million kr. til folkeskolens 200 år

Sekretariatet for Skole i 200 år med projektleder og ph.d. Anne Katrine Gjerløff i spidsen har modtaget 2.500.000 kr. fra Trygfonden til at fejre folkeskolens 200 års jubilæum i år. Fonden har også valgt at støtte et projekt om førstehjælpsundervisning i folkeskolen med 650.000 kr.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Trygfondens midler til jubilæumsåret for undervisningspligten går til udvikling, tilrettelæggelse, formidling og produktion af undervisningsforløb og aktiviteter i den store landsdækkebnde temauge i uge 41. Planen er, at alle grundskoler opfordres til at fejre skolen i en temauge, der både rummer fire dages tematisk undervisningsforløb og kulminerer i Skolernes Motionsdag samt et stort skolebal. Målet med temaugen er at skabe et kreativt og socialt fællesskab, hvor elever, lærere og forældre bliver opmærksomme på skolens udvikling og reflekterer over skolen i dag og i fremtiden. Ugens tema sætter fokus på både hjerne, krop og sanser, og der udvikles et digitalt undervisningsmateriale, som alle skoler frit kan downloade og sætte deres eget præg på.

Afprøv din paratviden om 200 års skolehistorie

Videnskabelig assistent Line Zinckernagel, Center for Interventionsforskning ved Statens Institut for Folkesundhed, SDU, har modtaget 650.000 kr. fra TrygFonden til et forskningsprojekt, der har til formål at undersøge, hvordan implementeringen af den lovpligtige førstehjælpsundervisning i folkeskolerne kan forbedres og udbredes.

Desuden har fonden givet 100.000 kr. til Landsforeningen Ligeværd til at afholde en række konferencer landet over. Konferencerne sætter fokus på inklusion af sent udviklede unge, der har svært ved at følge den traditionelle skoleform og få fodfæste i samfundet.