Anmeldelse

Im Chatroom gefangen

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogens hovedperson Stefan er 14 år og bor i en lille by i Nordtyskland. Begge forældre er erhvervsaktive, og Stefan er ofte alene hjemme. Stefan tilbringer det meste af fritiden foran computeren i selskab med chatfora eller computerspil. Gennem et chatforum får Stefan kontakt til en ukendt person, som er computerekspert, og som kan hjælpe ham med hans igangværende spil. Forskellige omstændigheder bevirker, at Stefan mødes med den ukendte person, som viser sig at være en cirka 13-årig pige. Sammen kommer de ud for ubehageligheder, hvor tricks fra computerspillet kommer dem til hjælp.

Handlingen har en stigende spændingskurve, som jeg umiddelbart tror, at eleverne vil blive optaget af. Samtidig giver tekstens indhold anledning til diskussion om brugen af computerspil, både den indholdsmæssige og den tidsmæssige faktor. Tekstens omfang og sproglige niveau passer til slutningen af 8. klasse og 9. klasse. Gloseringen er en kombination af ord og billedforklaringer. De tilhørende opgaver tester indholdsforståelsen og lægger op til en meningsudveksling om brugen af computerspil og læserens eget forhold til spillene.

Bogen kan anbefales til både individuel og fælles læsning.