Anmeldelse

Sigma for femte

2. udgave

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Opstramningen og moderniseringen af det kendte system omfatter nu også materialet til 5. klassetrin.

Elevbogen fremstår som en gedigen støtte i den daglige stræben for også at udvikle elevernes matematiske begrebsområder og kompetencer. Nogen større revolution i det matematikfaglige indhold er der ikke lagt op til - bogen præsenterer på vanlig "Sigma"-vis en række emner, der traditionelt hører klassetrinet til: Geometri, division, procent, rumfang, K-system (det er altså for krukket: "K-sæt"!), brøker og hele tal.

Yderligere er der efter hvert kapitel indbygget mulighed for differentiering: Ét sæt opgaver til de elever, der har brug for en ekstra repetition af det mere elementære - et andet til de elever, der på det pågældende tidspunkt kan klare en større udfordring inden for det netop gennemarbejdede emne.

Hertil kommer rigelige mængder af blandede opgaver, der bogen igennem skal sikre, at de enkelte matematiske emner holdes "varme".

Endelig er der strøet en række temaer rundt imellem kapitlerne - her kan læreren så i fuldt omfang praktisere idealet om at undervise med faget og ikke i det.

Samlet til sidst i bogen et antal hovedbrudsopgaver, "nødder", samt et spændende og for klassetrinet rimeligt avanceret opslagsafsnit.

Alt i alt må konceptet være holdbart: Eleverne har alle muligheder for at få en faglig ballast, som de nærmest sideløbende kan anvende til at løse opgaver med udgangspunkt i deres egen hverdag. Og vi når de Fælles Mål - ikke så ringe endda!