Lærere skal bede om hjælp

Lærere skal bruge hinandens erfaring og talent

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I stedet for at sætte grænser for børn skal lærere lære at afgrænse sig selv, mener Jesper Juul og Helle Jensen fra Kempler Instituttet.

'Lærere er ikke kyniske over for børnene. Men de kan ikke finde ud af at bede om hjælp. Og hvis de alligevel gør det, lægger de hele ansvaret over på børnene. Jeg har oplevet en urolig 9. klasse, hvor skolens ultimative udspil var, at hvis eleverne ikke begyndte at opføre sig ordentligt, ville deres skolerejse til Polen blive aflyst. Jamen, ingen siger til lærerne - og Gud forbyde det - at de ikke kan deltage i skolens pædagogiske dage i de næste tre år, hvis ikke de får styr på klassen', siger Jesper Juul.

Han opfordrer lærere til at blive bedre til at udnytte hinandens erfaringer og talenter.

'Hvis jeg går ind på en skole med 60 lærere og beder dem udpege en positiv rollemodel blandt deres kolleger, vil de stort set være enige. Men fordi de gør rollemodellens kvaliteter overordentlig personlige, har de svært ved at overføre dem til sig selv. Derfor må de hjælpe hinanden med at pinde ud, hvad det er, læreren er god til', siger Jesper Juul.

En anden mulighed er, at lærerne inviterer skolens psykolog hen i klassen, så han kan se, hvad der foregår mellem lærer og elev. På den baggrund kan han rådgive læreren om, hvordan hun kan forbedre sin relationskompetence.

stan