Anmeldelse

Renæssancen

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Renæssancen er ikke en fast defineret historisk periode. Humanismens ideer og kunstarternes udtryk fulgtes ikke ad hverken hvad tid eller geografi angik. Man kan derfor ikke nemt afgrænse en lærebog med dette tema, men må træffe et valg.

I dette tilfælde har forfatterne været heldige med deres valg, synes jeg. Der er et godt miks af politisk historie, religiøse fejder, opdagelser og opfindelser samt ikke mindst kunst og arkitektur. Derimod får læseren ingen forklaring på årsagerne til det økonomiske opsving, især i Norditalien, der gjorde det muligt at finansiere herlighederne.

Udvalgte personer og problemstillinger præsenteres på en side eller to krydret med faktabokse og bearbejdede kilder som for eksempel uddrag af Luthers teser eller Christian IV's krigsartikler. Der er fin balance mellem indslag fra Nord- og Sydeuropa, og ikke mindst er teksten læselig for større elever.

Bogen er overskuelig og indbydende. En af forfatterne har selv været godt rundt i verden og fotograferet, så billedudvalget rækker længere, end hvad et tilfældigt billedbureau kan tilbyde. Kortene giver overblik og er anvendelige, selv om jeg undrer mig over, at man ikke har sat navne på alle de italienske bystater, når man nu trykker sådan et overskueligt kort.

Godt undervisningsmateriale, også til de kommende år, der ikke er renæssanceår.