Debat

MERE END SIMPEL OVERLEVELSE

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I sidste uge kritiserede Niels Christian Christensen mine udtalelser i radioavisen. Lærerjobbet er mere end simpel overlevelse. Hvis det blot skulle være et spørgsmål om at komme igennem i nogenlunde ukvæstet tilstand, er der ingen gnist tilbage, som eleverne kan tænde på. Forudsætningen for overhovedet at drive skole er engagement, og selv om det undertiden kan være vanskeligt at udfolde, er det mit indtryk - også gennem nærkontakt med rigtige levende lærere - at fænomenet stadig kan iagttages på forbløffende mange skoler. Det bekræftes af den store medlemsundersøgelse, som firmaet Bysted har gennemført for DLF, hvor tusindvis af lærere netop udtrykker stor glæde ved samværet og samvirket med børnene.

Når jeg - i en noget beskåret version - i radioavisen udtaler, at lærerne er utålmodige efter at udvikle folkeskolen, skal det forstås i en større sammenhæng. Hovedparten af lærerne ønsker at kunne leve op til folkeskoleloven og den pædagogiske udvikling, der ligger i dens intentioner. Desværre giver kommunerne ikke de nødvendige penge til, at tankerne om undervisningsdifferentiering, tværfaglig undervisning, større vægt på den musiske dimension og så videre kan realiseres i andet end begrænset omfang. Det gør lærerne utålmodige, fordi de gerne vil udvikle folkeskolen - også på grund af den heftige medieomtale - men altså ikke kan komme til det blandt andet af økonomiske grunde.

Lærerne i dag er pressede, men det er mange andre offentligt ansatte sandelig også. Vi lever i en paradoksal situation, hvor vi på den ene side må gøre opmærksom på de utilfredsstillende arbejdsforhold, de modsatrettede krav og på den anden side må lave en undervisning, der er så god som mulig. Lærerne skal med andre ord finde en nærmest umulig balance mellem at være meget følsomme og fuldstændig tykhudede. Det skisma kan heller ikke Niels Christian Christensen komme uden om med nok så megen verbal skarpskydning og nedgøring af mig eller andre pinger.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Ironien kan med sin distancering lette tilværelsen, men kan ikke bruges til at drive skole med.

Jan Trojaborg

formand for Københavns Lærerforening