Bedre samarbejde

To ud af tre svarede ikke på spørgeskema fra institutionspædagogernes fagforening

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærere og pædagoger vil gerne samarbejde. Det er konklusionen på en stikprøveundersøgelse, som Forbundet for Pædagoger og Klubfolk, BUPL, for nylig har foretaget i ni kommuner forskellige steder i landet.

De lærere, der har svaret, mener, at pædagoger og skolefritidsordninger (SFO) er en betydningsfuld del af skolen. Otte ud af ti mener, at skolen og SFO bør arbejde efter samme målsætning, og at den bør formuleres i et samarbejde mellem lærere og pædagoger. Det er 77 procent af pædagogerne enige i.

Den største uenighed mellem de to grupper drejer sig om den mere praktiske hverdag. Her mener 74 procent af pædagogerne, at det ville være en god idé, hvis de tog del i undervisningen i de yngste klasser, og 66 procent så gerne, at lærerne i de yngste klasser tog mere del i det daglige SFO-arbejde.

Lærerne er derimod ikke så meget for at være med i SFO-arbejdet. 65 procent tror nemlig ikke, det vil være en fordel for børnene. Hver anden lærer mener til gengæld, at det vil være en fordel, hvis pædagogerne er med i arbejdet i de yngste klasser.

Kun godt hver tredje af de spurgte har sendt spørgeskemaet retur, og det er med til at gøre resultatet mindre brugbart, mener formanden for DLF's pædagogiske udvalg Jørgen Stampe, og det er ifølge ham også et problem, at den ikke går i detaljer.

- Når DLF arbejder med tilsvarende undersøgelser, plejer vi at have betydeligt højere svarprocenter. Det skyldes nok, at vi samarbejder med tillidsrepræsentanterne. Det er dumt, at BUPL ikke har gjort det, så man kunne få mere dækkende svar at arbejde med. Det er også dumt, at man ikke har prøvet at undersøge, hvad der skal samarbejdes om. Svarene tyder på, at pædagoger og lærere på et overordnet plan gerne vil samarbejde, men hvad er det, de skal supplere hinanden med, det fortæller undersøgelsen ikke noget om. Det er væsentligt ikke at samarbejde for samarbejdets egen skyld, og det er utroligt væsentligt, at lærerne ikke skal til at være amatørpædagoger og pædagogerne amatørlærere.

BUPL's næstformand Klaus Wilmann kan ikke svare på, hvorfor man ikke har brugt tillidsrepræsentanterne, så svarprocenten havde være bedre, man alligevel giver undersøgelsen et godt øjebliksbillede, mener han.

- Det er rigtigt, at den mest ser på de overordnede forhold, men det er også vigtigt. Det er værd at fange budskabet, at organisationernes virkelighed ikke er lærernes og pædagogernes virkelighed. Blandt medlemmerne er der ikke basis for at klamre sig til faggrænser og til at gøre sig muntre på hinandens faglighed, sådan som vi har friske eksempler på, siger Klaus Wilmann.

-Jan Kaare er freelancejournalist.

Kun få stik

I alt 170 SFO-pædagoger og SFO-ledere samt 145 lærere og skoleledere har medvirket i BUPL's stikprøveundersøgelse, som er gennemført af firmaet Dalum Kommunikation. Svarprocenten var 36; det er meget lavt for den slags undersøgelser.

Blandt den tredjedel, der har svaret, siger 88 procent af lærerne, at de ikke tror, at pædagogerne er ude på at arbejde sig ind på lærernes område, og 91 procent af pædagogerne tror ikke, at lærerne ønsker at overtage den mindre formaliserede læringsproces i SFO.