Opgaver på nettet - snyd eller inspiration

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er kommet et nyt produkt til lærerne, så de kan tjekke, om afleverede opgaver og stile er kopieret fra internettet. Det findes på adressen www.turnitin.com

Man kan få en gratis prøveperiode og får et password tilsendt sin mailbox. Vi prøvede straks installationen. Når man er oprettet som bruger, skal man indsætte et tekststykke, som man mener er blevet kopieret. Det tager 24 timer for Turn It In at gennemsøge nettet for at finde originalen. Prøverne, vi foretog, viste ikke noget resultat, selvom de afprøvede tekststykker var taget fra nettet.

Men er det i det hele taget nødvendigt at tjekke eleverne, vil flere nok spørge. Vi foretog en hurtig rundspørge blandt eleverne i en 9. klasse. På spørgsmålet om, hvorvidt de havde prøvet at kopiere en opgave fra nettet, svarede de fleste elever nej - men nu var de jo heller ikke anonyme. Nogle sagde, at de havde kigget på opgaver til inspiration.

Men efter lidt tid kom der alligevel nogle eksempler på, hvilke adresser man skulle bruge, og hvordan de virker. Et af eksemplerne var www.studienet.dk

Her skal man betale for at hente opgaver. Man optjener point ved at anmelde opgaver, men man kan også tanke point op ved at bruge sit betalingskort eller ved at sende en sms til et bestemt nummer og betale via sin mobiltelefonregning. Eleverne pointerede, at det var smartere at hente en opgave gratis på nettet ved at skrive titlen og opgave. Ved et forsøg på Jubii skrev vi 'projektopgave' og fik 209 hits.

Kan man blive opdaget? Vi spurgte igen eleverne. De ville ikke bruge en opgave, der lå over deres niveau, for - som de sagde - en lærer kan godt se, at man har kopieret, hvis karakteren er meget anderledes end den, man plejer at få. De mente ikke, at en lærer ville have tid til at søge nettet for at tjekke opgaverne. En elev berettede, at nogle opgaver ligger gemt bag link efter link efter link, og at man skal kende stien for at få fat i opgaven. Kunne de finde på at lægge fejl ind i opgaven? Nej, svarede de elever, vi spurgte, 'men man kunne jo ændre en smule i originalen, så den passede bedre til den stillede opgave &¡133;'.

Humor er det, man mangler, når man forsøger at forklare, hvad det er (Johannes Møllehave)