Et imperium vakler

Da Tvind allierede sig med en advokat var dialogen med Undervisningsministeriet slut

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ole Vig Jensen forsøgte sig indledningsvis med en vits ved det propfyldte pressemøde sidste tirsdag i Ministerens mødesal om Tvind:

- I dag vil jeg gerne redegøre for nogle af de vigtige sager, som Undervisningsministeriet arbejder med for tiden, sagde han.

Men ingen af de forsamlede journalister, der ellers tilhører et folkeslag med hang til hårdkogt humor, lo. Ikke så meget som en enkelt stol knirkede. Sagen var for stor til vittigheder.

Rygtet var løbet i forvejen: Ole Vig og et flertal i Folketinget ville med en særlig lov nedlægge Tvind - en institution, der sammen med fristaden Christiania og Den Lille Havfrue er med til at give Danmark sit særpræg.

Nu ville journalisterne høre dødsdommen fra ministerens egen mund.

Og de fik den uden slinger i valsen. Folketinget vil vedtage en særlov, der per 31.12.96 stopper for statstilskuddene til 31 Tvind-skoler, der er nævnt ved navn og adresse i lovteksten.

Samtidig - står der videre i loven - må der ikke oprettes nye friskoler i de næste to år. De 31 Tvind-skoler kan med andre ord ikke genopstå dagen efter under et andet navn.

Penge-maskinen

Ole Vig kaldte Tvind-skolerne for 'penge-maskiner', der trak skattekroner ud af statskassen og sendte dem videre til Tvind Fælleseje - i stedet for at bruge pengene til formålet, nemlig undervisning.

- Den meget liberale og bredt formulerede friskolelov er blevet misbrugt af 'Tvind-koncernen' i årevis, nu må det høre op, sagde Ole Vig.

- Loven bliver strammet op, så staten har garanti for, at tilskuddene faktisk bliver brugt til undervisning på frie, selvstændige og uafhængige friskoler.

Siden har debatten raset i medierne: Hvad med Tvind-skolernes elever? Er særloven grundlovsstridig? Skal der uddeles næser til nuværende og tidligere undervisningsministre? Skal der fyres embedsmænd i Undervisningsministeriet for forsømmelse af tilsynspligten?

Rykke sammen

Folkeskolen talte med Ole Vig Jensen i torsdags.

Når Tvindskolerne lukker er der omkring 700 elever, som står uden skole. Hvordan har du det med det?

- De skoler, som eleverne går på nu, har et ansvar for at hjælpe dem videre. Desuden må man 'rykke sammen' på de andre efterskoler, hvor der lige nu er 300 ledige pladser. Endvidere er der folkeskolen, hvor nogle af eleverne vil kunne vende tilbage i for eksempel utraditionelt tilrettelagte 10. klasser. Og så er der produktionsskolerne.

- Det er en myte, at Tvind er de eneste, der kan det med de svage og utilpassede elever. Det er der mange andre skoler, der også kan. Og lige meget hvad, så kan det ikke legitime, at Tvind fortsætter med at bruge skolerne som en maskine, der malker penge ud af statskassen.

Poul Jørgensen fra Tvind siger, at du og Rigsrevisionen ikke har forstået, at skolernes husleje til Tvinds Fælleseje er 'omkostningsbestemt'. Når huslejen eksempelvis pludselig stiger med 50 procent, så skyldes det udelukkende, at skolen har fået flere elever, siger han?

- Vi har bestemt forstået princippet. Og jeg finder det aldeles uacceptabelt. Det er fuldstændig tåbeligt at trække penge ud af en Tvindskole i Jylland gennem en kunstig høj husleje for at finansiere bygninger til en anden Tvindskole på Sjælland.

- Og en privatperson ville eksempelvis aldrig betale det tredobbelte af købsprisen i leje for en Land-Rover, hvis han selv skulle betale. Det har Tvindskolerne gjort med elevernes og statens penge, og det er helt uacceptabelt.

I fuld offentlighed

Flere jurister mener, at du bevæger dig på kanten af grundloven med dit indgreb?

- Og jeg mener det modsatte. Vi har selvfølgelig vurderet det meget grundigt sammen med Justitsministeriet.

- Det nemmeste ville have været at lukke skolerne administrativt. Det er alle enige om, at jeg har ret til. Men jeg ville ikke foretage den slags en mørk aften i ministeriet. Det skal ske i fuld offentlighed og med mulighed for diskussion.

- Vi har jo tidligere set, hvordan Ninn Hansen administrerede Tamil-sagen på en måde, som Folketinget bestemt ikke var enig i. Det vil jeg ikke.

- Desuden har Folketinget tidligere anmeldt en forespørgsel om Tvind, som blev aflyst med den begrundelse, at man ville vente på Rigsrevisionens undersøgelser.

- Jeg 'skyldte

så at sige, at Folketinget kunne komme til at tage stilling i en sag, som er så usædvanlig. Jeg vil være sikker på, at det, jeg foretager mig, er i overensstemmelse med det, som Folketinget mener om frie skoler, som der jo fortsat er bred enighed om skal have vide rammer.

Men hvis en af Tvind-skolerne lægger sag an, og Højesteret så siger, at du handlede ulovligt, så får skolen først ret to-tre år efter, at du har lukket den?

- Hvis vi havde stoppet betalingen af tilskud, som vi allerede har lovet skolerne, så ville det være ekspropriation, og så kunne man tale om brud på grundloven. Men min lov om Tvind er fremadrettet. Tvind-skolerne får det, som de har fået tilsagn om. Først derefter stopper vi bevillingerne. Det er fuldt lovligt.

Hvorfor griber ministeriet først ind nu?

- Jeg har ikke haft anledning til det før nu. Der har været enkeltsager, som ikke har afdækket de ting, som nu er kommet frem.

- Der er ingen grund til at skjule, at Folkeskolen har æren af det. Sagen begyndte at rulle med jeres dybdeboring i Den Rejsende Højskoles økonomi. Det gav os anledning til for alvor at gå ind i sagen. Og så bed jeg mig fast. Jeg ville have dokumenteret, hvordan det hang sammen.

Folkeskolen påviste, at elever fra Det Nødvendige Seminarium fik statstøtte på Den Rejsende Højskole uden at gå der. Hvorfor havde I ikke opdaget det?

- Ministeriet kan ikke sammenligne elevlister fra Den Nødvendige Seminarium med elevlister fra Den Rejsende Højskole af den simple grund, at Tvinds seminarieuddannelse er en privat, ikke anerkendt uddannelse.

- Når jeg ikke straks for ud med bål og brand, så skyldes det også, at der i den frie skoleverden er en lang tradition for dialog. Vi taler med de enkelte skoler og med organisationerne. På denne måde er der blevet løst mange problemer.

- Men da Poul Jørgensen pludselig valgte at sætte advokat på, så var grundlaget for dialog og samtale jo væk. Og så begyndte lavinen for alvor at rulle. Resultatet er mit lovforslag om at lukke 31 Tvind-skoler, der skal opløse Tvind-imperiet.

- Desuden vil jeg bede kammeradvokaten undersøge, om der er grundlag for at rejse tiltale mod enkeltpersoner og kræve penge tilbage til staten.