En privat sag

Børn vil have ordentlige forhold og mulighed for private omgivelser, når de går i skole

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De er ulækre, de lugter, de er placeret forkerte steder, man kan ikke sidde i fred, dørene kan for let lukkes op udefra, og der er alt for sjældent sæbe, håndklæde og varmt vand for slet ikke at tale om, at der mangler papir.

På et nyligt møde med 120 børn fra Børnerådets Børnegruppe blev der talt om de fysiske rammer på skoler og daginstitutioner, og et af de mest diskuterede emner var skolernes toiletforhold, som for mange af børnene er et virkeligt stort problem.

- Dårlig rengøring og nedslidning påvirker børn meget. Det gik igen på hele mødet. Børnene talte om, at hvis der var pænt på skolen, så ville de ikke lave så meget graffiti og hærværk, siger Klaus Holm fra Børnerådets sekretariat.

- Børn er absolut ikke ligeglade med, hvordan der ser ud omkring dem. De ønsker, at der er pænt, malet i flotte farver, at de har et lille rum hver, hvor de kan have deres tøj og bøger, et privat sted. At gå på toilettet er også en privat sag. Børnene kan ikke lide, at andre står derinde og ryger, at andre råber udenfor og kaster ting ind på toilettet. De vil have mulighed for at sidde i fred og ro, når de er på toilettet.

- Nogle nævnte, at der var lugtgener, hvis toiletterne lå for tæt på klasseværelserne, fordi der ikke bliver gjort ordentligt rent hver dag. Mange vælger simpelt hen at lade være med at gå på wc i skoletiden. Og det burde da være en menneskeret at gå på toilettet, siger Klaus Holm.

I en pressemeddelelse fra mødet skriver børnene, at skolerne ikke gør nok ved vedligeholdelse, reparationer og udsmykninger. De efterlyser garderobeplads, større klasseværelser og gerne med en hyggekrog, fordi det giver et godt sammenhold.

Om toiletterne skriver børnene: 'Vi har fundet ud af, at det at gå på toilettet i skolen ofte er et stort problem. Dette skyldes blandt andet manglende daglig rengøring og dårlig vedligeholdelse, der nemt bevirker hærværk og graffiti. Vi håber på, at en bedring af disse forhold prioriteres højt'.

For koldt eller for varmt

- Børn er gode til at se, hvad der fungerer, og hvad der er dårligt, siger Klaus Holm.

- Denne gruppe af børn har nu været med til møder nogle gange, og de er gode til at formulere sig om deres hverdag og deres ønsker. Børnene er selv med til at sætte dagsordenen, og vi formulerer vores spørgsmål sååbent som muligt, for så får vi mest at vide af børnene.

På mødet med Børnerådets Børnegruppe arbejdede børnene i grupper, hvor der blev talt mest om nedslidning, dårligt indeklima, dårlig rengøring, pladsmangel, toiletforholdene, mangel på garderobeskabe og cykelstativer eller cykelskure, og såønsker børnene, at de kan benytte skolens gymnastiksal og bibliotek i pauserne og om eftermiddagen, fortæller Klaus Holm.

- Vi blev overraskede over, hvad det var, børnene tog fat på. Vi havde forventet, at de ville tale om kantineforhold og at der mangler køleskab til deres mælk og mad, men det var helt andre emner, der fyldte.

Børnene skriver også i pressemeddelelsen, at de bliver dårlige, hvis der er for varmt eller for koldt i klassen. De ønsker en forbedring af de systemer, der justerer varmen, og de ønsker markiser til de klasser, der ligger i sol.

- De talte om, at de ofte fryser mandag morgen, fordi der har været lukket for varmen i weekenden, og der ikke er varmet nok op, når de møder i skolen, siger Klaus Holm.

Skolens borde og stole er for dårlige, siger børnene. 'Det inventar, vi kender til, er meget nedslidt - skolerne trænger til nyt inventar. Borde og stole skal tilpasses eleverne, så vi ikke får dårlig ryg. Hvert bord kunne have en lineal på kanten og gerne en aflåst skuffe. Vi vil gerne have mindst en computer i hver klasse'.

Både asfalt og grønt

Børnene ønsker også masser af plads omkring skolen, og de kunne godt tænke sig, at den eksisterende plads bliver brugt bedre. For eksempel til fuglehuse, blomsterkummer, farverige hinkeruder, kaninbure, hønsegårde og dueslag. Det kræver ikke ekstra plads med disse ting, siger børnene.

'På nogle skoler er der for meget asfalt og for lidt grønt, og på andre skoler er der for meget grønt og for lidt asfalt. På skolens udenomsområder skal der både være mulighed for fysisk aktivitet og mulighed for at slappe af sammen', mener børnene.

Også sikkerheden blev der talt om på mødet. Børnegruppen opstillede forslag til sikkerheden på skolen. Forslagene spænder fra, at de glatte fliser skal gøres ru, så de bliver skridsikre, og til at skolens farlige kemikalier skal sikres. Og såønsker gruppen, at der laves en arbejdsmiljølovgivning for børn.

- Børnene ved godt, hvor skoen trykker. De talte for eksempel om branddøre, der var blokeret af et bord, fordi der ellers ikke var plads til alle elever i klassen, siger Klaus Holm.

- De vil føle sig sikre i skolen. De talte om, at lærerne skal vide, hvad de gør, og det var også her, de kom ind på, at eleverne bør være omfattet af arbejdsmiljøloven. Flere nævnte også, at de ønsker flere gårdvagter i skolegården, og at gårdvagterne holder ordentligt øje med, hvad der sker. Men den del talte vi ikke så meget om på dette møde, fordi vi havde koncentreret os om de fysiske rammer på skolen.

Skolefritidsordningen og skolen bør ikke dele lokaler, sagde børnene, fordi det betyder, at man aldrig kan have ting liggende i klasselokalet. Det hele skal altid pakkes ned for ikke at forsvinde eller blive ødelagt.

Regler for fysiske rammer

Børnerådet har endnu ikke besluttet, hvordan de vil arbejde videre med emnet om de fysiske rammer på skolerne.

- Men et emne dør aldrig i stilhed, når vi har haft det oppe i Børnegruppen. Nu skal vi først have udarbejdet en rapport om mødet, og så diskuterer vi, hvordan vi arbejder videre, siger Klaus Holm.

- Måske er der grundlag for at tale om regler for de fysiske rammer for børn. Men når man holder sig lidt tilbage på dette område, er det, fordi faren ved at opstille mindstekrav er, at disse mindstekrav bliver dét, man arbejder efter. De ender simpelt hen med at blive realiteterne, og det er jo ikke meningen.