Debat

Kæmp for dit universitet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Lærer - kæmp for din efter- og videreuddannelse på Danmarks Lærerhøjskole«.

Jeg husker overskriften fra plakater, som prydede væggene tilbage i 1980'erne. Der var åbenbart grund til at råbe vagt i gevær for lærernes højskole på Emdrupvej i København. Det er der igen i dag - og måske mere nu end nogensinde før. Der er imidlertid bemærkelsesværdigt stille omkring »DPU«, som i mange år har været navnet for lærernes højskole. Der er ellers grund til skærpet opmærksomhed, for Danmarks Pædagogiske Universitetsskole er en del af Aarhus Universitet, som i øjeblikket omstrukturerer kraftigt. DPU skal ikke længere være et selvstændigt fakultet, men i stedet indgå i et stort kulturvidenskabeligt fakultet - Faculty of Arts. Ud over DPU skal Arts rumme humaniora og teologi. DPU har en flot historie bagud som stedet for læreres efter- og videreuddannelse - og ikke mindst som centrum for uddannelsesforskning i Danmark. Der er for tiden ikke nogen garanti for, at DPU i fremtiden får samme stærke position.

Så vi kan sige som i 80'erne og så måske tilføje »Danmark - kæmp for din førerposition i kreativitet og demokratisk dannelse«. Der er almindelig enighed om folkeskolens store betydning for vores samfunds velfærd, men hvad med sikkerhed for forskning som hjælp til at gå i den rigtige retning? Det kræves af lærerne, at de laver en folkeskole i verdensklasse, og det er også lærernes ambition at give eleverne den bedst mulige undervisning, men hvilken retning skal vi gå i - og vil politikerne lytte til det, forskerne siger virker?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Peter Mortimore, som var leder af OECD's review-team, sagde, da han havde besøgt Danmark, at vi kan noget helt særligt i vores skoler. Noget særligt, som vi ikke må smide ud, men i stedet bør styrke.

Den særlige danske didaktiske tradition handler blandt andet om, at læreren, på baggrund af sit kendskab til de enkelte elever, skaber rammer for netop disse elevers udvikling og læring. Undervisningen i Danmark bygger på elevinddragelse på en måde, vi ikke ser i ret mange andre lande. Det betyder, at vi i Danmark skaber fremtidens projektledere og opfindere af nye teknologier, fordi skolen opdrager eleverne til at stole på deres eget værd, og til at de skal bruge deres kundskaber og færdigheder kreativt. Læreren er med sine professionelle vurderinger af den enkelte elevs og den enkelte klasses behov en afgørende nøgleperson, som ikke kan erstattes af selv de bedst videnskabeligt udviklede metoder eller materialer. Det stiller store krav til den enkelte lærer, så det er helt nødvendigt, at læreren bakkes op af forskning i uddannelse og didaktik.

Lærer - kæmp for dit universitet!