Håndslag i København

Lærere og pædagoger skal ikke overtage hinandens arbejde, men bruge hinandens styrke, mener faggrupperne i hovedstaden

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi vil ikke have pædagoger til at lege dårlige lærere i skolen og lærere til at være dårlige pædagoger i børnehaven eller på fritidshjemmet. Men de to faggrupper kan sagtens samarbejde alligevel.

Det siger næstformand i Københavns Lærerforening (KLF), Palle Rom, og i København har lærernes og pædagogernes fagforeninger fundet en løsning. En løsning, som ikke bliver trukket ned over hovedet på medlemmerne, men som medlemmerne selv er glade for og selv har været med til at skabe. Kodeordet er forståelse og respekt for hinandens fagområder. Og koordinering.

- Vi har set eksempler på skoleklasser, der har arrangeret en udflugt til Zoologisk Have. Senere samme dag, når eleverne kommer på fritidshjemmet, skal de igen i Zoologisk Have. Det er ikke hensigtsmæssigt. Og det kan sagtens undgås, hvis man koordinerer planlægningen, siger næstformand i Landsforeningen For Socialpædagoger, Terje Bech.

- Vi skal ikke ind og opfinde den dybe tallerken på ny. Der er rigtig mange skoler, der allerede nu har et samarbejde på tværs af faggrænserne. Vi har bare lavet en ramme om det arbejde, der laves i forvejen, siger Terje Bech.

En af de konkrete ideer for samarbejdet er at etablere nogle adoptionsklasser eller venskabsklasser på tværs af fagområderne. En børnehave og en 1. klasse kan blive venskabsklasser og så bruge hinanden til at målrette deres projekter efter.

For børnehavebørnene betyder det, at de kan komme på besøg i skolen og opleve, hvad det vil sige at gå i skole. På den måde undgår man, at børnene bliver bange for skolen på grund af uvidenhed, og de vil langsomt føle sig mere trygge ved både stedet og lærerne og de 'store' elever. Eller de kan invitere venskabsklassen til at komme og se en udstilling af tegninger eller lignende. Så vil også klasselæreren fra skolen få indblik i og forståelse for, hvad børnene laver i børnehaven.

For eleverne i 1. klasse betyder samarbejdet, at de for eksempel kan invitere en børnehave til at komme og se en teaterforestilling. 1.-klasse-eleverne vil ikke være så skræmte ved at opføre en forestilling, når de ved, at publikum er de helt små børnehavebørn.

Samarbejdet på tværs af faggrupperne er blevet aktuelt i København, fordi man i alle fem forvaltninger per 1. januar 1998 har samlet skoler og fritidshjem under samme hat. Førhen var skoleområdet og fritidsområdet delt på to forskellige forvaltninger. Det gav en naturlig barriere, der nu er ophævet.

Ud over adoptionsklasserne er det et mål for samarbejdet at opsamle erfaringer.

- På Islands Brygge har man samarbejdet om indskolingen i over 25 år, og det er gået godt. De erfaringer er det vigtigt at videreformidle til andre skoler eller institutioner, der vil i gang med et samarbejde på tværs af faggrænser, siger Palle Rom fra KLF.

Endelig vil pædagoger og lærere i samarbejde arrangere nogle fælleskurser til efteråret.

- De københavnske institutioner har nogle fælles problemer, som alle skal forholde sig til og have en samlet strategi for løsningen af. Det kan for eksempel dreje sig om, hvordan vi tackler de tosprogede børn. Hvordan får vi overbevist forældrene om, at de skal sende deres børn i børnehave, så børnene der kan lære dansk, så de har et rimeligt veludbygget sprog, når de begynder i skolen. Og den taktik, der lægges for børnehavebørnene, skulle gerne følges op, når børnene kommer i skole, så forældrene oplever en større kontinuitet for deres børn, siger Terje Bech.

De københavnske fagforeninger

Det ny samarbejde om de københavnske børn er indgået mellem KLF, LFS og BUPL.

Lærerne i København er organiseret i Københavns Lærerforening (KLF) og er så automatisk medlemmer af Danmarks Lærerforening (DLF).

KLF har cirka 4.000 medlemmer.

Pædagogerne fra rene kommunale dag- og døgninstitutioner i København er organiseret i Landsforeningen For Socialpædagoger (LFS), og altså ikke i BUPL (Forbundet for Pædagoger og Klubfolk).

BUPL organiserer derimod pædagoger fra private eller selvejende daginstitutioner i København samt alle typer pædagoger i resten af landet.

LFS har cirka 8.000 medlemmer.

Både KLF og LFS har selvstændig aftale- og forhandlingsret.