Anmeldelse

Bogen om Rosa

- til dialogisk oplæsning

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Denne bog er en del af "Trin for Trin"-materialerne. Gennem arbejdet med disse fokuseres der på børnenes sociale kompetencer.

"Bogen om Rosa" er skrevet til de ældste børn i børnehaven og til elever i børnehaveklassen.

Bogen er beregnet til dialogisk oplæsning. En voksen læser inden for en kortere periode samme historie højt tre gange for en mindre børnegruppe. I forbindelse med oplæsningerne tales der med børnene. Ved hver gennemlæsning fokuseres der på forskellige sider af historien. Børnenes forståelse og ordforråd udvides igennem samtalen. Bagerst i bogen er seks sider til den voksne med gennemgang af metodik og forslag til spørgsmål.

Den dialogiske oplæsningsform er velegnet til denne historie, og den kan også bruges på flere andre fortællinger.

Bogen handler om overgangen fra børnehave til børnehaveklassen. Rosa er en glad pige i børnehaven. Hun har en masse forventninger til skolestarten. Det er dog ikke helt nemt at starte i skolen og få nye legekammerater. Der opstår konflikter, der løses i fællesskab i klassen med hjælp fra læreren.

Historien er god. Den er meget velegnet som udgangspunkt for samtaler.

Farveillustrationerne er dejlige. Her aflæses hele Rosas følelsesregister på billederne. Det er en rigtig billedbog, hvor tekst og illustrationer i fællesskab fortæller en historie.

Bogen anbefales til børnehaver og børnehaveklasser.