Anmeldelse

Aktivitetsudvikling i idræt

Aktivitetsudvikling sætter gang i innovation

Bogens grundlæggende indgang til aktivitetsudvikling bygger på et fundament af didaktik, innovation og idræt, hvilket fastholdes godt og præcist gennem hele materialet. Der sættes tydeligt fokus på ti gode grunde til, at vi skal arbejde med aktivitetsudvikling i skolens arbejde med bevægelse og idræt.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

”Aktivitetsudvikling i idræt – innovation i praksis” er et bredt og fagligt orienteret materiale, der arbejder tværgående med alle de store indholdsområder i idrætsfaget. Begrebet aktivitetsudvikling sigter mod tydelig deltagerinvolvering med klart fokus på udvikling, formidling og feedback og med et innovativt aftryk, der giver mulighed for at bryde med den gængse vanetænkning.

Fakta:

Titel: Aktivitetsudvikling i idræt

Forfatter: Mads Hovgaard

Pris: 329

Sider: 247

Forlag: Samfundslitteratur

Bogens grundlæggende indgang til aktivitetsudvikling bygger på et fundament af didaktik, innovation og idræt, hvilket fastholdes godt og præcist gennem hele materialet. Indledningsvis sættes der fokus på ti gode grunde til, at vi skal arbejde med aktivitetsudvikling, og gennem disse gives et godt fundament for forståelse af bogens intentioner, og det er vel også ti gode grunde, der bør være grundlæggende i al god idrætsundervisning.

Bogen indeholder en række relevante kapitler. Eksempelvis bogens fundament, handlevejledning, læringssyn, afklaring, aktivitetshjulet, energistyring, idégenerering, story i formidling og perspektivering. Alle kapitler indledes med et fortællingsafsnit og tilhørende refleksionsspørgsmål, der helt klart skaber et godt overblik og en god forståelse for læseren, således at kapitlet giver mening og god sammenhæng med helheden.

Energistyring tænkes som et centralt begreb og beskrives i et godt og relevant kapitel. Det er grundlæggende at tale om energistyring, når man tilrettelægger, udvikler, planlægger, gennemfører, igangsætter og målretter god idrætsundervisning, og i dette kapitel skabes en god forståelse af begrebet, og der gives en række gode redskaber til anvendelsesniveau.

Materialet har også et godt og praksisnært kapitel om aktivitetshjulet som et godt redskab til at beskrive, udvikle og analysere bevægelses- og idrætsaktiviteter. Materialet om aktivitetshjulet er udgivet som en model til brug i praksis og tidligere anmeldt på folkeskolen.dk - se link under denne anmeldelse.

”Aktivitetsudvikling i idræt – innovation i praksis” har klare og tydelige intentioner, og de fastholdes gennem hele materialet. Velskrevet og med præcise ambitioner om udvikling af idrætsområdet. Anbefales klart til idrætsstuderende på læreruddannelserne og til alle lærere, der arbejder med udvikling af bevægelse og idræt i skolen.