Anmeldelse

Her kommer jeg

Vejledning

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Her kommer jeg" er et undervisningsmateriale til børnehaveklassen, hvor den gode historie er i centrum. Foruden vejledningen består materialet af Kæmpebogen og en elevbog.

Vejledningen er delt op i to afdelinger, tankerne bag materialet og det teoretiske baggrundsstof samt den metodiske vejledning.

Ud over afsnit om blandt andet mål og intentioner, læringsmiljø, forældresamarbejde og evaluering indeholder vejledningen to meget spændende afsnit om skrivning og læsning. Disse to afsnit gennemgår meget grundigt baggrunden for undervisningen og dens strategier og kan være en stor hjælp for børnehaveklasselederen, der ikke i sin pædagoguddannelse har stiftet bekendtskab med didaktiske overvejelser i begynderundervisningen i læsning og skrivning.

Den metodiske vejledning, der tager udgangspunkt i Fælles Mål for børnehaveklassen, gennemgår hver enkelt side i elevbogen grundigt og med mange kommentarer og forslag til aktiviteter.

Oplæsning og fortælling er udgangspunktet for arbejdet med de sproglige færdigheder. Rim og remser, kunstbilleder og de ni historier, der repræsenterer forskellige tekstgenrer, giver børnene mulighed for at udforske sproget. Forforståelse og motivation er to vigtige faktorer, og i begyndelsen af hvert afsnit henledes børnenes opmærksomhed på sprogets nuancer.

Samtidig gøres der i vejledningen opmærksom på, at det skal være sjovt at læse og skrive, og at koncentrationen ikke holder så længe. Børn lærer af hinanden, og der opfordres til at lade børnene snakke sammen om opgaveløsningen og løse den i fællesskab.

I slutningen af bogen er der et kort afsnit om H.C. Andersen og film samt otte kopisider. På de medfølgende cd'er er alle historierne indtalt.