Debat

DLF mener: Alle elever har ret til digital teknologiforståelse

Publiceret Senest opdateret

Debatten om kunstig intelligens ved chatGPT, børns skærmforbrug og digitale undervisningsmidler i bred forstand buldrer derudad – og med god grund. For vi står på ukendt land. Techindustrien har enorme resurser og udvikler til stadighed nye digitale artefakter, som vi lærere dagligt skal forholde os til i undervisningen.

Der er et udtalt behov for, at vi får digital teknologiforståelse ind i folkeskolen som en bred faglighed, så vi ikke skal rende efter udviklingen sag for sag, som vi ser i dag. Der er brug for en systematisk kapacitetsopbygning, så vi kan tilegne os de nødvendige kompetencer og få indflydelse på udviklingen i undervisningssammenhæng. Vi skal som lærere følge udviklingen tæt og sidde med ved bordet, der hvor beslutninger for skolens indhold og undervisning tages.

Professionens viden, erfaringer og synspunkter er vigtige input, så digitale teknologier kan indgå i undervisningen, når det giver mening og kvalitet. Det nytter ikke noget, at denne faglighed implementeres vilkårligt fra skole til skole – der hvor ildsjæle tager teten, eller der hvor kommercielle interesser investerer.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det bør være en rettighed for alle vores elever at kunne tilegne sig kompetencer, så de kan deltage aktivt, tage stilling, være kritiske og bruge digitale teknologier i deres skoletid og som borgere i et samfund, hvor digitalisering i højere og højere grad præger alle aspekter af vores liv.

Det er helt nødvendigt, at vi som borgere og samfund får forudsætninger både for at se mulighederne og for at håndtere udfordringerne ved den nye teknologi. At være på forkant handler om, at det er os, der styrer den teknologiske udvikling. Ikke omvendt. Her spiller folkeskolen selvfølgelig en vigtig rolle.

Indførelse af en ny faglighed i skolen er en stor opgave, der kræver flere ting. Vi skal investere i lærernes kompetencer, tage højde for den allerede udtalte fagtrængsel, og skoledagen må ikke forlænges. I Sammen om skolen kan disse udfordringer håndteres i et kommende læreplansarbejde, hvor man ser på den samlede fagrække og fagenes indhold.

God sommer til jer alle!

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.