Bamseboogie

Da legetøjet blev levende - 11 sange

De fleste sangbøger og samlinger starter med morgensange og slutter med aftensange. Denne bog starter med et godnat på børneværelset. Om natten bliver legetøjet levende, og gennem 11 sange deltager vi i det løsslupne liv på værelset ("Bamseboogie", "Røde biler" ...). Til slut gryer dagen, der siges godmorgen, og bogen er slut. Et sjovt og anderledes koncept.

Målgruppen angives til at være fra fire-ni år, altså op til 2. klasse. Til alle sangene er angivet danse/legeforslag, forslag til udklædning og en fin lille beskrivelse af, hvad børnene kan lære af den pågældende sang, såvel bevægelsesmæssigt som i forhold til en begyndende bevidstgørelse om, hvordan musikkens forskellige strukturer kan varieres, og hvordan vi påvirkes heraf. Musiklære kort og godt.

De 11 sange repræsenterer en dejlig blanding af ballader, boogier og mamboer. De fremføres med stor musikalitet på den medfølgende cd, der virkelig svinger dejligt. Én færdig udgave af sangen og én sing along-version. Til denne sidste er den musikalske struktur beskrevet, mellemspil, outro med videre, således at den er lige til at anvende i klassen.

Komponisten/forfatteren lægger op til, at cd'en skal bruges flittigt i klassen - i begge versioner. Jeg tror, det er rigtigt set. Nok er der medfølgende noder, men taget i betragtning at nogle af sangene er ret svære at spille, fungerer sangene nok bedst sådan. Cd'en appellerer meget til bevægelse.

Bogen er fornemt illustreret af Bo Rødding; det vil helt givet være en bog, børnene gerne vil kigge i.

En spændende og brugbar udgivelse.