Studerende spejler sig i eleverne

Fagdidaktikken får et skub fremad, når studerende har konkrete eksempler at tale ud fra

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nutidens lærerstuderende skal bære den fremtidige udvikling af folkeskolen. Derfor er det vigtigt, de kommer ud i skolen og ser, hvilke muligheder der er for at eksperimentere.

'Mange studerende tror ikke, det kan lade sig gøre at undervise på en anden måde end den, de kender fra deres egen skoletid. Men når de kommer tæt på en klasse i folkeskolen og ser, hvad der foregår, finder de ud af, at eleverne kan meget mere, end de troede', siger lektor Bodil Nielsen fra Zahles Seminarium. Hun er forskningsmedarbejder på projektet 'Læreruddannelse tæt på skolen', der i to år bragte lærere, seminarielærere og studerende tæt på hinanden og på eleverne.

Projektet passer godt ind i det arbejde, som Undervisningsministeriets arbejdsgruppe om danskfaget nu skal i gang med. Arbejdsgruppens første delrapport skal danne udgangspunkt for en debat på alle niveauer i uddannelsessystemet. Målet er at forhindre, at uddannelsesinstitutioner skubber ansvaret fra sig, når de bliver kritiseret for, at deres elever ikke er gode nok til dansk.

'Når lærerstuderende ser elever arbejde, bliver de mere bevidste om de læreprocesser, der ellers er vanskelige at fange. Samtidig bliver de klar over, hvordan de selv lærer', siger Bodil Nielsen.

Hun understreger, at projektet ikke kan sammenlignes med praktiktiden.

'I projektet lærte ét hold fra seminariet én klasse at kende. De hørte om klassen, de blev sat ind i undervisningsforløbet, og de havde fokus på få elever ad gangen. Samtidig arbejdede de studerende selv med stort set det samme faglige indhold som eleverne og tilegnede sig derfor de samme redskaber som dem. De gennemlevede undervisningen flere gange, og det gav dem et udbytte, som de ikke kan opnå under praktikken. De spejlede sig i eleverne'.

Det er hendes klare indtryk, at den fagdidaktiske bevidsthed har fået et pænt skub fremad blandt de studerende i projektet.

'Vi taler meget om fagdidaktik på seminarierne, men det får en særlig betydning, når man kan knytte diskussionen til eksempler, som alle kender. Vi undgår, at fagdidaktikken bliver opfattet som noget verdensfjernt', siger Bodil Nielsen. Hun mener, det vil få stor betydning for den fagdidaktiske tænkning i resten af studietiden, hvis alle studerende kommer igennem den type projekt i begyndelsen af anden årgang.

stan

De 12 undervisningsforløb er beskrevet af Bodil Nielsen, Jens Johansen og Charlotte Svendstrup i bogen 'Seminarier og grundskoler i samarbejde om danskundervisning'. Bogen er på 302 sider og er udgivet af Danmarks Pædagogiske Universitet. Pris: 168,75 kroner plus forsendelse.