Sådan fungerer kroppen

Lærer og fysioterapeut bag computerprogram til elever

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læreren ligger på briksen hos fysioterapeuten til behandling efter en skade. En samtale om krop og edb begynder, og to et halvt år efter udgiver læreren og fysioterapeuten sammen et edb-program til folkeskoleelever om krop, idræt, edb og ergonomi.

Sådan begyndte det faktisk. Lærer Simon Skov Fougt med den store interesse for computere og it mødte fysioterapeut Finn Egebjerg Nielsen på dennes klinik, og her i marts udkommer deres fælles projekt.

Det er et edb-program om, hvordan kroppen fungerer, med indlagt pausegymnastik, opgaver og en test. Med et særligt afsnit for læreren og med mange illustrationer om foden, hånden, ryggen, musklerne og små tegnefilm om blodets iltning. Om hvordan man sidder godt ved computeren, hvordan man - selvfølgelig - bruger genvejstaster i stedet for den klikkende mus, og om hvordan man for eksempel kan bruge en almindelig slagtekylling til at undersøge, hvordan led og muskler arbejder.

Programmet er for elever fra 5. klasse og opefter.

Motion skal være sjovt

Grundtesen er, at motion skal være sjovt. Motion kan være alt muligt afhængigt af den enkelte person.

'Vi har forsøgt at undlade at være moralske med løftede pegefingre', siger Finn Egebjerg Nielsen.

'Men det handler da om, at vi ikke er kropslige nok, og det er virkelig et emne til livslang læring. Jeg møder de voksne med skaderne på klinikken. Mange vælger motionen fra til fordel for karrieren'.

'Programmet handler ikke om dyre møbler eller flotte idrætssale', siger Simon Skov Fougt.

'Vi har forsøgt at gøre det brugbart for alle. Vise, at motion kan være meget forskelligt. Det behøver ikke at betyde, at man skal være med i en fodboldklub'.

Finn Egebjerg Nielsen arbejder med ergonomi på arbejdspladser og har siden 1993 været med i et projekt om sunde rygge for skoleelever i Ishøj Kommune. Her blev det vedtaget at sætte ind over for eleverne i 5.-klasserne, fordi de endnu kun har minimale rygproblemer. Hele ideen var forebyggelse.

Simon Skov Fougt har tidligere arbejdet med større it-projekter, for eksempel var han med i et internetprojekt i Søllerød Kommune i anledning af grundlovens 150-års-fødselsdag. I dag arbejder han som lærer på Rosenlundskolen i Ballerup.

Mange af de øvelser, der indgår i programmet, har været prøvet af igennem mange år i Ishøj. Det kan være skoletaskeopgaven, hvor eleverne igennem to uger hver dag skal veje deres skoletaske. Den første uge vejer de bare tasken hver dag, men den anden uge gennemgår de tasken grundigt for kun at tage det nødvendige med. Klassen og læreren diskuterer, hvilke bøger det er relevant at have i tasken, om mængden kan reduceres, og om de derved kan blive mere bevidste om kun at slæbe rundt på det, de har brug for den pågældende dag.

'Børnene skal mærke det på kroppen. De skal fornemme hjertet slå, og så skal de arbejde med kroppen, lave nogle armbøjninger og så igen mærke, hvordan deres puls er bagefter', siger Finn Egebjerg Nielsen.

Programmet fortæller også, hvorfor det er vigtigt at varme op, inden man bruger sin krop i idræt, og hvordan man varmer ned igen.

Idræt var oprindeligt ikke med i programmet, men da Kroghs Forlag sendte det til udtalelse hos en seminarielærer i idræt, foreslog han den tilføjelse, og det var de to ophavsmænd enige i.

Programmet har også været afprøvet på et par 6.-klasser og er justeret efter elevernes kommentarer.

Muskler er kød

'Jeg fortalte en dag en klasse, at muskler er mad, at det er kød. Det talte vi en del om, og bagefter kunne børnene næsten ikke spise deres frokost, fordi de aldrig tidligere havde tænkt sådan', siger Finn Egebjerg Nielsen.

Simon Skov Fougt fortæller, at han da også er blevet meget klogere på kroppens funktioner undervejs i deres samarbejde. Det var ikke dér, han havde sine styrkesider, da de begyndte. De lå helt klart på det edb-mæssige, som Finn Egebjerg Nielsen til gengæld ikke var særlig godt inde i.

De fremhæver deres samarbejde, hvor de netop på grund af deres forskellige interesser ser alting fra flere vinkler.

'Simon har det pædagogiske med, men jeg tror, jeg har den fordel, at jeg ikke er lærer. Jeg tror, jeg ser andet i skolen og blandt eleverne end de lærere, der går der hver dag', siger Finn Egebjerg Nielsen.

Ideen med at vise musklernes arbejde ved at undersøge en slagtekylling kom fra Simon Skov Fougt og viste sig at være meget illustrativ. De to bag programmet har selv stået med en kylling og forsøgt sig.

Edb-programmet udkommer den 11. marts. En enkeltlicens koster 399 kroner, mens en brugerlicens til 15 personer koster 2.000 kroner og en skolelicens 2.500 kroner.

Fra test med 75 spørgsmål

¡Hvilke ryghvirvler er størst - halshvirvler, brysthvirvler eller lændehvirvler?

- Hvad er en sædeknude - et led, en muskel eller hofteskålens ende?

- Hvor bliver det sukker og fedt, vi spiser, omdannet til energi - i musklerne, i mave og tarm eller i blodet?

- Hvad er genvejstasten til at lukke et Windows-program - Alt+F4, Alt+Tab eller Ctrl+k?

- Hvilken idrætsgren kræver mest udholdenhed - fodbold, maraton eller basket?

Spørgeskema

Tænk kort over:

- kan du forestille dig et liv uden computer?

- hvad bruger du computeren til?

- hvad er godt ved computeren?

- er der noget dårligt ved en computer?

Vidste du, at gadebelysning styres af computere? Og at der er computere i biler, busser, tog, fly, vaskemaskiner, musikanlæg med mere?

Hvor mange timer bruger du ved computeren på hverdage? I weekenden? Og samlet på en uge? Hvad bruger du computeren til - skoleopgaver, internet, spil, andet - hvad?