Fastholdelse i folkeskolen:

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Debatten om, hvordan man får de nye lærere til at blive i skolen, handlede meget om introduktions- og følordninger. 'Alle inklusive Kommunernes Landsforening er enige om, at følordninger er en god idé. Alligevel er det langtfra alle kommuner, der bruger det. I Høje-Taastrup satte vi 40 ekstra timer af til de nye. Det er altså imponerende, hvor meget man kan få for så lidt. De evalueringer, vi fik tilbage, var fantastiske, og de unge var så glade', sagde Vibeke Lynge fra DLF's hovedstyrelse. I Århus og på Københavns Dag- og Aftenseminarium har man lavet overgangsordninger mellem seminariet og lærerlivet. Den idé ville rektor Kaj Petersen gerne give videre. Derudover var alle enige om, at de nye lærere skal deltage i fagfordelingen og have hjælp til at få gode skemaer. Næstformanden for DLF, Stig Andersen, sluttede debatten af med denne melding: 'Det, der fastholder folk i folkeskolen, er det samme, hvad enten man er ung eller gammel. Det handler om arbejdsmiljø. Fundamentet skal være i orden'.