Dengang

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ved Margit Schaleck

For 50 år siden

Hundrede år

Den 20. marts 1852 er en mærkedag, for da udkom i Boston Harriet Beecher Stowe: Uncle Tom's Cabin - den bog, der ikke blot blev en bestseller, men som fik verdenshistorisk betydning. Ti år senere mødtes forfatterinden og Abraham Lincoln for første og sidste gang. 'De er altså den lille dame, der har skrevet den bog, der har fremkaldt denne store krig', sagde præsidenten, da han rakte forfatterinden hånden.

Allerede i 1853 kom den første danske oversættelse, og derefter fulgte udgave på udgave. Men det gik med bogen som med adskillige andre: Oprindelig skrevet for voksne blev den efterhånden en børnenes klassiker, fælleseje for børn over hele den civiliserede verden. Den mest kendte og elskede udgave er den, der først kom i 'Børnenes Bogsamling' i Zakarias Nielsens genfortælling med Poul Steffensens illustrationer, og som nu gang på gang udsendes i nye oplag.

Folkeskolen nummer 13

Marts 1952

For 25 år siden

At han kan få sig selv til at sige det . . .

Rådmand Thorkild Simonsen, Århus, udtaler blandt andet:

'Egentlig burde man slet ikke kommentere Erhard Jakobsens angreb på folkeskolen, for hans udtalelser fortjener ikke at blive taget alvorligt. Men for ikke at få skyld for at samtykke ved at tie, vil jeg her udtrykke min forundring over, at en politiker, der måske mere end nogen anden har været med til at gøre skolen progressiv, nu står frem og afsværger det, han har været med til at sætte i gang.

Når Erhard Jakobsen udtaler, at den nye folkeskolelov skal laves om, blandt andet fordi børnene ikke er dygtige nok til dansk og regning, så er det et slag i luften. Den nye lov trådte i kraft den 1. august 1976 og kan derfor ikke være årsag til børnenes standpunkt.

Så vidt jeg kan se, begår Erhard Jakobsen i sin kritik af folkeskolen den fejl at lægge uhyre vægt på elevernes formelle færdigheder, hvorimod han ikke beskæftiger sig med skolens betydning for elevernes udvikling, deres personlighedsdannelse, deres sociale forståelse og så videre'.

Folkeskolen nummer 9

Marts 1977