Verden uden for Aabybro

Ofte er detledelsen, der tager ud ogser de nye skoler og den moderne pædagogik på Aabybro Skole fik hvert team mulighed for at tage på inspirationstur

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bilen blev pakket med weekendtasker og videokamera, da Aabybro Skoles fire 2.-klasse-lærere i januar drog til Esbjerg. Kameraet skulle bruges til at indfange det moderne læringsrum med farvekoder og andre indretningsmæssige tricks, der bliver brugt, når man arbejder med mange intelligenser og læringsstile:

»Men det var et ganske almindeligt klasselokale, faktisk mere slidt og brugt end dem, vi har her«, fortæller Kirsten Lynnerup. Sammen med kollegerne Mikkel Fredensvang, Inge Lise Reiche og Kristine Hyhne besøgte hun en 4. klasse på Spangsbjergskolen i Esbjerg, fulgte undervisningen en hel skoledag og fik en lang snak med lærerne bagefter.

På samme måde har alle de andre årgangsteam på skolen fået mulighed for at tage en dag ud af skemaet og besøge en skole, der arbejder med en pædagogik, de interesserer sig for, og i det hele taget se, hvordan man arbejder på andre skoler.

»De fysiske rammer lod meget tilbage at ønske det var helt nede på jorden, og det var netop fint. Spangsbjergskolen er hverken spydspids eller flagskib, det var ganske almindelig hverdag, ganske almindelige kolleger og ganske almindelige børn. Det er noget helt andet end at være på kursus, hvor man hører om det ideelle, og hvor der ikke er nogen børn«, fortæller Inge Lise Reiche, der også fandt ud af, at hendes egne spæde forsøg på at inddrage de mange intelligenser i sin undervisning ikke var helt ved siden af.

Sidste år gennemførte hun »Den gode stol« i sin 1. klasse, hvor eleverne sidder i rundkreds og fortæller, hvad eleven i stolen i midten er god til, men hun fik ikke rigtig arbejdet videre med det. Først efter turen til Esbjerg har hun genoptaget projektet og er i gang med at give alle elever i den nuværende 2. klasse en læringsprofil. Børnene er selv blevet meget opmærksomme på, om de er ordkloge, billedkloge, musikkloge eller menneskekloge og stolte af det.

Skoler som attraktioner

De to Esbjerg-lærere Tommy Jensen og Ann Rossau var helt benovede over, at deres undervisning var en turistattraktion. Det var i et nyhedsbrev fra Dafolo, at Aabybro-lærerne havde fået øje på en artikel om de to læreres arbejde med læringsstile i en klasse, som de har undervist sammen fra 1. klasse.

Da lærerteamene på Aabybro Skole begyndte at kigge sig om efter spændende pædagogiske projekter på andre skoler, opdagede de hurtigt, at Vorbasse Skole har kødannelse af læringsstil-interesserede, at det koster penge at besøge den private Børneskolen Bifrost i Herning, der har Det visionære menneske øverst i sit værdigrundlag. Det viste sig i det hele taget svært at researche sig frem til, hvor det er spændende og muligt at komme på besøg, og lærerteamene trak intensivt på hinanden, på ledergruppen og på skolevejlederne for at få kontakter. Dertil kommer de praktiske problemer, når man befinder sig nord for Limfjorden og kun har en dag til rådighed til studieturen. 9.-klasse-teamet valgte at blive i Aalborg-området, fortæller tillidsrepræsentant og 9.-klasse-lærer Pia Rasmussen:

»Vi ville ikke bruge al tiden på transport vi ville hellere nå at se flere forskellige ting. Så vi fandt tre skoler ikke så langt herfra én afdelingsopdelt skole og en skole med selvstyrende team, fordi det er fremtiden her på stedet, og en skole, hvor vi kiggede på valgfagsordningen, fordi vi har problemer med, at eleverne hellere vil sove eller passe fritidsjobbet end have valgfag«.

»Det var tre vidt forskellige steder, og vi fandt i hvert fald ud af, at selvstyrende team og afdelingsopdelt betyder noget vidt forskelligt fra skole til skole«, fortæller Pia Rasmussen. Hun kan godt ærgre sig over, at hun og hendes team kun mødte skolelederne, ikke lærerne, og det er nok en ting, de vil være mere opmærksomme på, når de forhåbentlig får mulighed for at komme på studietur igen.

Det er skoleleder Søren Dybdal Møller, som har taget initiativ til teamstudieturene.

Begejstring

»Selvom vi selvfølgelig skal have vores egen pædagogiske linje, kan man jo godt lære af andres erfaringer. Det vigtigste er, at teamene lærer noget, men det er jo også en god ting, hvis de kan bringe deres viden videre, så de udarbejder alle sammen en lille rapport«, fortæller Søren Dybdal Møller. Aabybro Skole er delt i to afdelinger med 700 meter imellem, så lærerne kommunikerer via SkoleKom-konferencer, og her er der også plads til at udveksle erfaringer fra teamturene. Som skoleleder har Søren Dybdal selv været på mange inspirationsture, og derfor er der ikke mange af de beretninger, lærerne er kommet hjem med, som har overrasket ham:

»Det, der har slået mig mest, er lærernes begejstring. De har også set ting, som ikke var lige så godt som det, de selv laver, men det er jo også fint«, siger Søren Dybdal Møller, som anbefaler sine skolelederkolleger at gøre det samme at sende lærerne ud at se.

Syv timer per lærer plus transportudgifter kan mærkes på skolebudgettet, selvom vikardækningen især i de yngre klasser blev klaret af forældre, som overtog undervisningen. Alligevel er skoleleder og tillidsrepræsentant enige om, at ­teamene skal have muligheden igen. I 2.-klasse-teamet synes Inge Lise Reiche, Kristine Hyhne og Kirsten Lynnerup til gengæld ikke, at de rent fagforeningsmæssigt kan stå inde for én gang til selv at skulle finansiere overnatning og aftensmad, når de er ude at hente pædagogisk inspiration. Denne gang var de så heldige, at de kunne sove hos Kirstens familie i Esbjerg.

Men de fire lærere havde nogle sjove timer i bilen frem og tilbage, og oplevelsen som »flue på væggen« i andre læreres undervisning har givet ny inspiration til team­møderne i Aabybro.

»De mange intelligenser er ikke nogen religion, sagde de to lærere til os i Esbjerg. Og vi snakkede meget med dem om, hvordan man sikrer sig overblikket over, at man nu lever op til de Klare Mål. Og de lærere var heller ikke skråsikre«, siger Kirsten Lynnerup. Hun har snuppet Spangsbjerg-lærernes ide om, at eleverne begynder hver morgen med at notere dagsordenen for, hvad der skal ske den dag, og hvilke opgaver eleverne selv har valgt at gennemføre, ligesom de vælger, om de vil arbejde alene eller sammen.

»Når man har været lærer i så mange år som mig, har man jo set mange bølger med modefænomener, så jeg falder ikke på halen, og jeg kan jo se, at der er mange af de ting, vi har læst og set om de mange intelligenser, som vi gør her allerede. Men man kan jo tage de ideer, man kan bruge«, siger Kirsten Lynnerup, der har været på Aabybro Skole i 25 år.

kravn@dlf.org

Powered by Labrador CMS