Debat

KL har ambitioner

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hans Jørgen Franks anfører i Folkeskolen nummer 9, at KL ikke har ambitioner på vegne af de paragraf 20.2-elever, som kommunerne allerede i dag står for undervisningen af. Hvor har han det fra? I for eksempel Storstrøms Amt og Frederiksborg Amt har amterne i årevis udlagt den vidtgående specialundervisning til kommunal drift. Får eleverne i disse amter et dårligere udbytte af undervisningen end eleverne i de amter, hvor amterne selv driver specialskoler? Det har Hans Jørgen Franks vist ikke belæg for at udtale sig om.

Jeg er til gengæld enig med Hans Jørgen Franks i, at vi mangler viden om, hvordan vi hjælper børn med adfærdsvanskeligheder og børn med læringsproblemer bedst muligt. Derfor har vi i KL arbejdet meget hårdt for, at der bliver afsat midler til forskning i dette felt. Det er endelig lykkedes med økonomiaftalen mellem KL og regeringen for 2004. Der er nu afsat penge på finansloven til at forske i dette over de næste fire år.

Jeg er også meget enig med Hans Jørgen Franks i, at vi bliver nødt til at se på, hvordan disse elever får et større udbytte af almen undervisning. Den europæiske forskning peger blandt andet på teamsamarbejde lærerne imellem, børnenes samarbejde om læring (de dygtige hjælper de mindre dygtige elever), klare og aftalte spilleregler om opførsel, undervisningsdifferentiering, hold­dannelse og systematisk evaluering af elevernes udbytte af undervisningen som faktorer, der har betydning for, at elever med adfærdsvanskeligheder eller læringsvanskeligheder får udbytte af undervisningen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget